PLÆNEkoncerter

UNCOVERmusic modtager 46.000 kr. til at opføre koncerter på plæner mellem almene boliger. Formålet er at nedbryde ensomhed og isolation hos beboerne i fire almene boligområder i Aarhus ved at give dem en fælles oplevelse.

UNCOVERmusic modtager støtte fra Velliv Foreningen til plænekoncerter.jpg

UNCOVERmusic

2021 - 2021

Midtjylland

Lokal trivsel

2020

UNCOVERmusic fik støtte fra Velliv Foreningens akutpulje i forbindelse med første Covid-19-nedlukning. De spillede derfor en lang række altankoncerter i foråret og sommeren 2020, som bragte meget glæde i hele landet. Nu modtager de støtte til at føre konceptet videre ved almene boligområder i Aarhus under navnet PLÆNEkoncerter.

Glæde og trivsel for beboere i almene boligområder

Musik har en positiv indvirkning på sundhed og trivsel og kan bidrage til at reducere stress. En fælles oplevelse kan desuden bidrage til at mindske ensomhed og give en følelse af fællesskab og sammenhold.

Derfor vil UNCOVERmusic lave en indsats, der har til formål at skabe glæde og øget trivsel for beboere i fire almene boligområder. Projektet skal skabe sammenhold i boligområderne, og koncerterne bliver derfor afholdt i samarbejde med de almene boligselskaber.

Koncerterne finder sted i maj og juni over en periode på fem uger, hvor der vil være plænekoncerter i fire boligområder i Århus. Forhåbningen er, at det at mødes på samme tid og sted i en periode, vil kunne give nogle nye og stærke relationer for de beboere, som ikke kender andre i den samme boligblok.

Altankoncerter var en stor succes

Forhåbningen med projektet er, at det giver unikke kulturelle oplevelser til beboerne på deres egen hjemmeadresse. UNCOVERmusic har over 800 artister på deres platform.

Artisterne består af danske bands, og de opfører deres originale musik. Koncerterne bliver afviklet med et godt lydanlæg, og der vil være en afvikler til hver enkelt koncert, som præsenterer og fortæller om konceptet.

Projektet er en videreudvikling af projektet Altankoncerter, som organisationen modtog støtte til fra Velliv Foreningen under første coronanedlukning. Projektet var en succes, og der var en stor positiv respons fra koncerternes publikum. Derfor støtter Velliv Foreningen projektet med 46.000 kr.