Mental sundhed og arbejdsglæde til frivillige i Tversted

Tversted Borger og Turistforening modtager en bevilling på 59.818 kr. fra Velliv Foreningen til en målrettet indsats for deres frivillige.

Velliv_Lokal trivsel.png

Tversted Borger og Turistforening

2024 - 2024

Nordjylland

Opkvalificering og rekruttering af frivillige

Mange af de dedikerede frivillige i Tversted oplever et mentalt pres, hvorfor foreningen nu ønsker at støtte de frivillige med værktøjer til selvomsorg samt skabe øget inklusion og rekruttering af nye kræfter, især blandt yngre borgere.

Foreningen planlægger en dag med fokus på tre nøgleområder: meningsfulde aktiviteter, fordelene ved frivilligt arbejde og den indflydelse, man som frivillig kan have i lokalsamfundet.

Dagen indledes med inspirerende oplæg, efterfulgt af workshops, hvor de frivillige inddrages i opgaver og aktiviteter relateret til de tre områder. Målet er at synliggøre, hvor engagementet allerede er stærkt, og hvor der er potentiale for forbedringer.

Social anerkendelse og samarbejde

Projektet skal gennemføres i samarbejde med en konsulent fra Kongruens, som vil bidrage med ekspertise inden for fællesskabsudvikling og selvomsorg.

Dagen afsluttes med et socialt arrangement designet til at anerkende og værdsætte de frivilliges betydningsfulde indsats. Håbet er, at den socialt anerkendende del af projektet vil være med til at styrke fællesskabet og skabe en positiv atmosfære omkring det frivillige engagement i Tversted.

Målgruppen for denne indsats er bred og inkluderer alle frivillige i Tversted, uanset foreningstilknytning. Forventningen er, at omkring 40 frivillige vil deltage i arrangementet, der er planlagt til januar 2024.

Med dette projekt ønsker Tversted Borger og Turistforening ikke kun at styrke de nuværende frivillige, men også at åbne døren for nye ansigter og ideer i lokalsamfundets frivillige fællesskab.