Flere ind i fællesskabet - rekruttering af frivillige

Frivilligcenter & Selvhjælp Faaborg-Midtfyn modtager en bevilling på 59.770 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt der vil tiltrække flere frivillige og styrke det sociale engagement i lokalsamfundet.

Velliv_Lokal trivsel.png

Frivilligcenter & Selvhjælp Faaborg-Midtfyn

2023 - 2024

Syddanmark

Manglende frivillige

Corona-pandemien har haft store konsekvenser for de frivillige foreninger, som oplever en mangel på ressourcer, der gør det svært at modtage og hjælpe sårbare borgere.

Mange har svært ved selv at tage initiativet til at komme i gang med at lave frivilligt arbejde. Andre ved slet ikke, at det er muligt for dem at blive frivillige. Man vil derfor gerne gøre det så let som muligt at komme i gang igen.

For at komme denne udfordring til livs har man planlagt en bred vifte af aktiviteter, der skal tiltrække flere frivillige og genoplive det sociale engagement i området.

Diverse events

For at opnå en bredere rækkevidde og tiltrække frivillige fra forskellige aldersgrupper og baggrunde, vil man afholde tre mindre events på steder som uddannelsesinstitutioner, biblioteker og andre områder med høj borgeraktivitet.

For at nå borgere i deres eget hjem vil der blive lanceret en målrettet kampagne på sociale medier. Dette skal skabe opmærksomhed omkring behovet for frivillige og inspirere potentielle deltagere til at engagere sig i sociale foreninger og fællesskaber.

Afslutningsvis afholder Frivilligcenter & Selvhjælp Faaborg-Midtfyn et stort event, hvor de vil inspirere medlemsforeninger til at inkludere flere i deres foreninger gennem oplæg og mulighed for netværk og sparring ved et efterfølgende socialt arrangement. Det forventes at 110 personer vil få gavn af indsatsen, som afvikles fra september 2023 - april 2024.