Linie 14 ud af huset

Linie 14, et værested dedikeret til stoffrie, socialt udsatte borgere, modtager en bevilling på 59.060 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der vil skabe meningsfulde oplevelser og styrke brugernes tro på egne evner.

Velliv_Lokal trivsel.png

Linie 14

2023 - 2024

Hovedstaden

En støtte til tidligere misbrugere

Brugerne af Linie 14 føler generelt en usikkerhed ved at integrere sig i samfundet og deltage i foreninger og klubber. Mange har levet størstedelen af deres liv udenfor fællesskaber og bærer ofte komplekser omkring deres fysiske form og manglende erfaringer med fysisk aktivitet.

Dette er en udbredt udfordring blandt tidligere misbrugere, hvor fokus i fortiden primært har været på at opretholde misbrug. Nu, hvor de er på vej til bedring, står de over for at udfordre nye aspekter af livet, ofte for første gang.

Man ønsker derfor at danne et fællesskab omkring aktiviteter, der gavner både krop og sind, og samtidig hjælpe med at udvide brugernes horisont. Således kan man udfordre individernes opfattelse af, hvad det gode liv kan indebære, og skabe en tryg og spændende oplevelse af at udforske nye interesser og oplevelser.

Fællesskab og samvær

Projektet består af at introducere to timers ugentlig yoga og månedlige omgange med saunagus og vinterbadning. Her vil der være tidligt fremmøde, hvor man kan have samtaler om usikkerhed, generthed, frygt og forbehold, således at brugerne kan føle sig mere trygge ved at deltage.

Indsatsen er ikke kun fysisk udfordrende, men har også et socialt aspekt. Yoga og saunagus skal fungere som platforme for fællesskab og samvær mellem brugerne, hvilket kan hjælpe dem med at udvikle sig og bryde med isolationen, der ofte følger med tidligere stofmisbrug.

Man håber samtidig på, at projektet vil give nogle af brugerne lyst til at være frivillige ved kommende projekter på værestedet. Det forventes, at 40 brugere vil deltage i projektet, der strækker sig fra oktober 2023 til marts 2024.