Kom Videre Mand og selvhjælpsgrupper til pårørende til misbrugsramte

Rødovre Frivilligcenter modtager 50.000 kr. til at etablere to selvhjælpsgrupper for henholdsvis mænd i livskrise samt pårørende til misbrugere.

v4.jpg (1)

Rødovre Frivilligcenter

Hovedstaden

Et fællesskab for mænd i livskrise

Rødovre Frivilligcenter har de seneste år arbejdet med at styrke deres selvhjælpsindsats efter en årrække, hvor de var underfinansieret. Derfor modtager frivilligcentret 50.000 kr. fra Velliv Foreningen til at etablere to slags grupper: Selvhjælpsgrupper for mænd i livskrise og pårørendegrupper for pårørende til misbrugere.

Konceptet ”Kom Videre Mand”, er udviklet af paraplyorganisationen FriSe i samarbejde med Socialt Udviklingscenter (SUS). Det tilbydes på 20 frivilligcentre, og Velliv Foreningen har tidligere ydet støtte til projektet.

Konceptet går ud på, at mænd i livskrise mødes otte gange med ligesindede og en facilitator for at få støtte og et fællesskab. Erfaringerne fra de 20 steder, hvor konceptet tilbydes nu, er, at forløbet øger deltagernes livskvalitet, og at de får øge styrke til at komme videre i livet.

Erfaringsudveksling for pårørende

Foruden mandegrupperne får Frivilligcentret ligeledes støtte til at etablere en pårørendegruppe for pårørende til misbrugere.

Gruppen har til formål at give pårørende til misbrugere mulighed for at møde andre i samme situation og støtte hinanden igennem erfaringsudveksling og skabe et frirum for de pårørende og deres frustrationer og udfordringer.

Således har indsatsen til formål at danne rammerne om to slags selvhjælpsgrupper, der skal styrke den mentale sundhed for to grupper af mennesker, der er hårdt prøvet i livet.