Det Sociale Liv

Udvejes Venner modtager en bevilling på 40.000 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der skal bekæmpe ensomhed og andre sociale udfordringer blandt unge tidligere misbrugere.

Velliv_Lokal trivsel.png

Udvejes Venner

2023 - 2024

Sjælland

Udfordringer blandt tidligere misbrugere

Ensomhed kan være ødelæggende for ambitioner, drømme og glæde. Og for dem, der har været nødsaget til at sige farvel til deres netværk for at opnå og opretholde et liv uden stoffer, kan tilværelsen virke tom.

Sociale problemer er ofte forbundet med misbrug, og det er ikke nødvendigvis noget, der forsvinder sammen med stofferne. Derfor er det vigtigt at træne sociale kompetencer og lære at være sammen med andre mennesker igen.

Udvejes Venner oplever hertil en mangel på et solidt socialt netværk blandt unge tidligere misbrugere, der har opnået stoffrihed. Denne sårbarhed lægger grund for ensomhed, angst og risikoen for tilbagefald. Projektet vil derfor indføre støttende tiltag for at modvirke disse udfordringer og skabe et positivt og stærkt socialt fællesskab.

En række sociale arrangementer

Udvejes Venner har således planer om at afholde en række sociale arrangementer, der strækker sig fra fisketure og madlavningsaftener til weekendture i sommerhus, brætspilsaftener og biografture.

Disse aktiviteter er designet til at styrke forbindelserne mellem de unge tidligere misbrugere, skabe nye venskaber og bidrage til en sund og positiv livsstil.

Projektet forventes at gavne i alt 75 unge tidligere misbrugere og vil forløbe fra den 15. december 2023 til den 20. april 2024.