Trivsel i samarbejdet hos Salon Sortkær

Frisørsalonen Salon Sortkær modtager 59.488 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen, til at få etableret et fælles værdisæt omkring trivslen på arbejdspladsen.

Velliv_Vores arbejdsplads.png

Ansøger

Salon Sortkær

Bevilling

DKK 59.488

Projektperiode

2022 - 2023

Beliggenhed

Nordjylland

Status

Afsluttet

Pulje

Vores arbejdsplads

År

2022

Salon Sortkær

Salon Sortkær er en frisørsalon beliggende i Frederikshavn. Pt. har salonen 13 ansatte, men siden virksomheden er i vækst, forventer salonen at udvide personalet i de kommende år. Dette er bl.a. grunden til, at salonen nu ønsker at få sat medarbejdertrivsel konkret på dagsordenen. 

Ansøger og ejer af Salon Sortkær, Heidi Sortkær, skriver: "Som leder af salonen kan jeg se, at vi skal være bedre til at rumme hinanden i samarbejdet. Det er vigtigt at vi får værktøjer til at håndtere spidsbelastningerne, og til at forstå, hvor vigtig god og dårlig kommunikation/samarbejde er for trivslen.".

Trivsel på dagordenen

Der skal samarbejdes med en ekstern konsulent, som skal have ansvaret for, at facilitere hele forløbet. Helt konkret skal indsatsen bestå af:

1. Udformning af personlighedsprofiler for alle ansatte, samt personlig tilbagemelding.
2. Et kursus om ”Trivsel”.
3. Et kursus om ”Samarbejde, kommunikation, konflikter”.
4. Opfølgningsseancer og MUS-samtaler, hvor brugen af lærte værktøjer i praksis, diskuteres.

Projektet skal forløbe fra oktober 2022 til februar 2023.

Projektets placering

Vis lokation på Google Maps

Resultater

Projektet er nu afsluttet. Forløbet med den eksterne konsulent har styrket samarbejdet og trivslen i salonen. Det har ifølge lederen øget medarbejdernes selvindsigt og forståelse for hinanden, hvilket har betydet, at de oplever mindre friktion i hverdagen og en større vilje til at tage dialogen frem for at lade stridigheder gå usagt. Lederen fortæller endvidere, at hun selv er blevet bedre til at tage vigtige snakke om trivsel. Projektet har endvidere resulteret i udvikling af en ny stresspolitik med aftaler om pauser, samarbejde, konflikthåndtering og henvisning til værktøjerne fra kurset, ligesom lederen af salonen har indført et systematisk fokus på trivslen på deres halvårlige personalemøder og ved MUS-samtaler.