Sundt socialt samvær sikrer mental trivsel

Den socialøkonomiske virksomhed Mina ApS modtager 50.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til en indsats, som skal forbedre fællesskabet mellem borgere med forskellige psykiske og fysiske udfordringer, udsendt af kommunen i ressourceafklaringsforløb.

Velliv_Lokal trivsel.png

Mina Aps

2022 - 2023

Sjælland

Isolerede borgere

På den socialøkonomiske virksomhed Mina Aps i Korsør arbejder man for, at understøtte udsatte borgere i at opnå livsduelighed, ansvarlighed, uddannelse og arbejde til trods for baggrund.

Ansøger og Koordinator hos Mina Aps, Karina Bramsgart, skriver: "Vores borgere har begrænset eller helt manglende sociale netværk grundet misbrug, kriminalitet og psykiske diagnoser, som leder til ensomhed og mental mistrivsel. Vi oplever, at disse borgere står helt udenfor samfundet og de mangler både tilknytning og relationer til andre - primært ligesindede.". Derfor starter Mina Aps nu et nyt projekt op, som skal give borgerne mulighed for, at danne fællesskaber.

Fællesspisning

Indsatsen skal bestå af fællesspisning for borgerne og frivillige. Borgerne skal i fællesskab med frivillige arrangere to ugentlige fællesspisninger, og sammen stå for indkøb af madvarer, tilberedning af maden, samt oprydningen efter. Mina Aps regner med, at projektet vil strække sig over en periode på 50 uger.
Det forventes at ca. 30 personer vil få gavn af indsatsen.