Sundhedsfaglig indsats for udsatte flygtninge- og indvandrerkvinder

FAKTI modtager 50.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at ansætte en sygeplejerske, der skal støtte kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund i at navigere og kommunikere med sundhedsvæsnet.

FAKTI3.jpg

FAKTI

2022 - 2022

Hovedstaden

En forening for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund

FAKTI er en forening for kvinder med flygtninge- og indvandrerbaggrund. Det er et kulturhus, såvel som et fristed, samt et sted at få undervisning og vejledning.

Ansøger og sygelejerske, Caroline Flinck, skriver: "Mange kvinder i FAKTI er i tvivl om hvornår og hvordan de skal kontakte sundhedsvæsnet ved lidelser i krop og psyke. Kvinderne ved ofte ikke hvordan de bestiller tid til læge, psykiater, psykolog eller hvordan de kommer derhen. Derfor er det også uklart hvordan de bestiller tolke, ændrer eller aflyser deres aftaler."

Derfor ønsker FAKTI at gennemføre en indsats, som skal afhjælpe kvinderne.

Hjælp til navigation i det danske sundhedssystem

FAKTI ønsker at starte et projekt, som skal hjælpe medlemmerne med at navigere i det danske sundhedssystem. Derfor vil FAKTI ansætte en sygeplejerske som kan agere brobygger mellem sundhedsvæsnet og kvinderne i FAKTI, samt hjælpe kvinderne med at bestille medicin og booke lægetider.

Målet med indsatsen er, at forbedre både den psykiske og fysiske trivsel hos kvinderne.

FAKTI forventer at afhjælpe 195 medlemmer henover over seks måneder.