Soranahus i trivsel

Soranahus modtager 41.600 kr. af Velliv Foreningen til at lave en ekstern analyse af det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen med henblik på at forbedre arbejdsmiljøet.

Soranahus Undløsev2.jpg

Fonden Soranahus

Sjælland

Vores arbejdsplads

2020

Soranahus er en selvejende Fond og socialpædagogisk opholdssted med 15 medarbejdere. Selvom medarbejderne overordnet giver udtryk for, at de trives, oplever stedet, at de har svært ved at fastholde medarbejdere i deres stillinger. Det vil arbejdspladsen lave om på med denne indsats.

Udfordret af medarbejderskift

Soronahus kan være et hårdt miljø at arbejde i, fordi der er sårbare unge mennesker bosat. Det er særligt udfordrende for de medarbejdere, der ikke er vant til miljøet. Dette mærker arbejdspladsen ved den hyppige udskiftning af medarbejdere. På trods af flere indledende undersøgelser på, hvad der udfordrer arbejdsmiljøet, samt en styrkelse i både ansættelseprocessen og en styrkelse i uddannelse af medarbejdere, har det ikke haft den ønskede effekt. Derfor skal Charlotte Eli, som gennem de sidste 25 år har arbejdet med udviklingsprocesser og psykisk arbejdsmiljø, lave en analyse af arbejdsmiljøet og stille forslag til, hvad arbejdspladsen kan gøre fremadrettet for at opretholde medarbejdernes trivsel.

Stort succespotentiale - tiltrængt analyse

Velliv Foreningen vurderer, at der er et stort succespotentiale i at få udarbejdet en rapport, som er meget tiltrængt for virksomheden. Desuden kan virksomheden få gavn af rapporten fremover, og metoden og erfaringerne kan let deles med andre bosteder. Den kompetente organisationskonsulent Charlotte Eli, der pt arbejder med en række socialpædagogiske institutioner i Region Sjælland mhp. at styrke den mentale sundhed og det psykiske arbejdsmiljø på de deltagende institutioner, foretager analysen. Derfor er rammerne gode for undersøgelsen. De reelle effekter af projektet kan først måles om lang tid, men på kort sigt er succesmålet, at der blive udarbejdet en rapport, og at institutionen får indsigt i de udfordringer, der er på stedet. Derfor støtter Velliv Foreningen projektet.