Skriveværksted for pårørende til psykisk syge

Bedre Psykiatri modtager 20.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at forbedre deres skriveværksted, som er et skrivekursus for pårørende til mennesker med psykiske sygdomme.

Velliv_Lokal trivsel.png

Bedre Psykiatri (afdeling Sydfyn)

2022 - 2022

Syddanmark

Lokal trivsel

Skrivekursus for pårørende

Pårørende til mennesker med psykiske sygdomme kan opleve en følelse af varig belastning, og generel mistrivsel både i forholdet til den syge, såvel som manglende fleksibilitet.

I følge Bedre Psykiatri, har de pårørende udvist stor lettelse forbundet med at skrive om sine oplevelser, og netop derfor, har organisationen oprettet et skrivekursus, for pårørende til psykisk syge. På skrivekurset bliver der undervist i genrer, gennemgået tekster, samt skabt et frirum hvor de pårørende kan komme af med frustrationer. Der er desuden mulighed for, at de deltagene kan nå frem til tekster af en kvalitet, som flere kan få gavn af. Flere har vist interesse for kurset, som indtil nu har været finansieret af organisationen selv, og med bevillingen fra Velliv Foreningen, kan Bedre Psykiatri gentage succesen med et nyt kursus.

Helt konkret...

Ansøger og underviser, Anne Carøe, skriver: "I skriveworkshoppen vil der først blive undervist i genrer med henblik på at udvikle en grundforståelse. Derefter følger et længere forløb, hvor vi mødes og gennemgår tekster, således at vi lærer at læse os selv ved at læse andre. Underviser er mentor for hver enkelt deltager. Alle niveauer er velkomne. Vi vil udvikle et stærkt værktøj for pårørende til psykisk syge ved at styrke deres stemme, give et frirum, samt komme af med frustrationer. Og forhåbentlig nå frem til tekster af en kvalitet alle kan have gavn af.".