Selvhjælpsgruppe for voksne med angst, stress og depression

Selvhjælp Skanderborg modtager 49.500 kr. til at forebygge og afhjælpe sociale problemer hos borgere i en svær livssituation.

Velliv_Lokal trivsel.png

Selvhjælp Skanderborg

2022 - 2022

Midtjylland

Bringe mennesker i svære livssituationer sammen

Selvhjælp Skanderborg modtager en bevilling fra Velliv Foreningen, der skal forebygge og afhjælpe sociale problematikker hos borgere i en svær livssituation. Projektet går ud på at etablere selvhjælpsgrupper, hvor der er 8-10 mødegange med 14 dages interval i 2 timer pr. gang.

Der vil være to frivillige gruppeledere til stede i hver gruppe, som faciliterer samtalen i grupperne. Der er også en koordinator tilknyttet projektet, som vil have individuelle samtaler med brugerne inden start i selvhjælpsgruppen.

Formålet med indsatsen er at bringe mennesker i svære livssituationer sammen, så de kan spejle sig i hinanden og i fællesskab bearbejde deres udfordringer.

Mobilisering af deltagernes egne ressourcer

I gruppen er der fokus på at mobilisere deltagernes egne ressource, så de lærer, hvordan de kan hjælpe sig selv og hinanden. Der vil også være undervisning fra en fagprofessionel i selvhjælpsteknikker som f.eks. åndedrætsøvelser.

Målgruppen er voksne mennesker, der står i en svær livssituation. Fællesnævneren er, at de er blevet diagnosticeret med depression. Der kan være forskellige omstændigheder, der ligger til grund for dette, som f.eks. skilsmisse, ensomhed, sygdom, social fobi, stress og angst. Deltagerne forventes at være enten i flexjob, på kontanthjælp, førtidspension eller er sygemeldt fra deres arbejdsplads.

Indsatsen skal derfor hjælpe en gruppe mennesker med at øge livskvaliteten og styrke deres mentale sundhed.