Samværsgruppe

Foreningen Glæden modtager 46.000 kr. til at oprette en samværsgruppe for socialt udsatte, sent udviklede, udviklingshandicappede og psykisk sårbare kvinder.

foreningen glæder får støtte af Velliv Foreningen.jpg

Foreningen Glæden

2020 - 2021

Midtjylland

2020

Projektet har til formål at afprøve et nyt initiativ, der skal mindske ensomheden i målgruppen af sent udviklede og udviklingshandicappede kvinder i alderen
45+.

Selvhjælpsgruppe, der er skræddersyet til målgruppen

En selvhjælpsgruppe kan være en kæmpe støtte for mennesker, der har udfordringer med deres mentale sundhed. Desværre findes der ikke mange selvhjælpstilbud for kvinder med reducerede kognitive færdigheder, som ikke har mulighed for at kommunikere på samme måde som resten af befolkningen.

Disse kvinder har netop svært ved at holde fast i arbejdslivet bl.a. på baggrund af sundhedsmæssige problemer. Hvor normalbefolkningen kan følge med i og deltage i mange af samfundets tilbud til seniorer, kan målgruppen af kognitivt udfordrede kvinder ikke det samme.

Derfor vil Foreningen Glæden lave en selvhjælpsgruppe, der er skræddersyet og målrettet socialt udsatte, sent udviklede, udviklingshandicappede og psykisk sårbare kvinder.

Forløsning, fællesskab og livsmod

Udviklingshandicappede og sent udviklede har svært ved at koble følelser, krop og kognition som andre. De har dog, som andre, behov for at dele følelser/stemninger med afsæt i det, som er svært, behov for at mærke, hvordan kroppen påvirkes af krisen og at tale om håndtering af krisen.

Derfor har samværsgruppen til formål at skabe forløsning, fællesskab og livsmod. Indhold består af konkrete genstande, der igangsætter forløsningen, følelserne og refleksionen. Det kan f.eks. være betydningsfulde genstande fra deres liv, tekst oplæsning, film, teater, madlavning eller lignende.

Forløbet bliver desuden tilpasset til gruppedeltagernes udfordringer, interesser og mentale forudsætninger. Velliv Foreningen støtter indsatsen med 46.000 kr.