Projekt Alfa (Skjoldbo Forsorgshjem)

Skjoldbo Forsorgshjem modtager 49.333 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at opstarte et træningsforløb for unge hjemløse med ophold på Skjoldbo.

Velliv_Lokal trivsel.png

Skjoldbo Forsorgshjem

2022 - 2023

Syddanmark

Sårbare og hjemløse unge

Skjoldbo Forsorgshjem (KFUMs Sociale Arbejde) tilbyder midlertidigt hjem med støtte til hjemløse unge (18-30 år), som samtidig kæmper med andre udfordringer såsom psykisk sygdom, misbrug eller ensomhed.

Ansøger og faglig koordinator, Sofie-lil Rasmussen, skriver: "Beboerne på Skjoldbos liv er præget af omfangsrige udfordringer som alle belaster eget overskud og deraf den mentale trivsel. Dette er både i form af psykisk sygdom og misbrug. Ofte har Skjoldbos unge helt et fravær af aktivitet i løbet af en alm. hverdag, dårlig døgnrytme, sparsomt indtag af mad og drikke, intet eller dårligt netværk - herunder sjælden eller ingen kontakt til familie. Alle faktorer som er medvirkende til social isolation. I en livsposition som ung hjemløs, hvor du står helt alene med livets udfordringer, er det utrolig svært at mønstre overskuddet til at passe på sit eget mentale- og fysiske helbred.".

Derfor modtager Skjoldbo Forsorgshjem nu en bevilling fra Velliv Foreningen, til at opstarte og gennemføre et træningsforløb for Skjoldbos midlertidige beboere.

Projekt Alfa

Projekt Alfa består af et træningsforløb for unge hjemløse med ophold på Skjoldbo. Projektet forløber over et år og indeholder 3x4 måneders træningsforløb, hvoraf hvert hold har seks pladser. Der trænes på fast hold én gang ugentligt, hvor deltagerne stifter bekendtskab med 16 forskellige træningsaktiviteter. Deltagerne får foretaget kropsanalyser og fysiske tests ved opstart af forløbet, og før hver træning skal deltagerne samles til en hjemmelavet juice. Aktiviteterne består bl.a. af kanoture, mountainbiketure, yoga, vandreture og crossfit.

Sofie-lil Rasmussen skriver: "Projekt Alfa skal højne trivslen og sundhed blandt Skjoldbos unge som lever i hjemløshed. Den sociale ulighed i sundhed skal reduceres. Projektet kommer til at danne grobund for vækst for den unge på mange forskellige plan. Selvtilliden vil højnes, succesoplevelser vil erhverves, et positivt fællesskab etableres, ensomhed formindskes, positive historier og stolthed over egen og holdets progression skabes. Ligeså er det særligt vigtigt at understøtte en udvikling af naturlig træthed og booste frigivelsen af endorfiner og dopamin naturligt alt sammen emner der er medvirkende til at Skjoldbos unge i højere grad kan honorere krav fra det omliggende samfund.".

Ansøger forventer at ca. 35 beboere vil få gavn af indsatsen, som afvikles fra august 2022 til august 2023.