Peerguideuddannelsen, Peer to Peer Odense

Sind-Værestedet Stoppestedet modtager 48.200 kr. til at lave et Peer-to-Peer uddannelsesforløb, som skal uddanne frivillige i at gøre en forskel for udsatte mennesker.

Stoppestedet2.1.jpg (1)

Stoppestedet

2022 - 2022

Syddanmark

Livserfaringer som en styrke i frivilligarbejdet

Sind-Værestedet Stoppestedet i Odense får en bevilling fra Velliv Foreningen til at gøre en forskel for udsatte. Det skal ske ved at uddanne en række frivillige i et Peer-to-Peer uddannelsesforløb.

Uddannelsesforløbet løber á 6 uger, hvor der er plads til ti personer pr. forløb. Forløbene henvender sig til voksne, der har erfaring med psykisk sårbarhed på egen krop, og som ønsker at bruge deres livserfaringer som en styrke i frivilligarbejdet.

Projektet går dermed helt konkret ud på at uddanne mennesker, der har erfaring med sårbarhed, i at hjælpe andre i en peer-to-peer relation.

Et meningsfuldt frivilligt arbejde

Stoppestedet har selv udarbejdet og testet uddannelsesforløbet, hvor der arbejdes med temaer som konflikthåndtering, peerrollen og grænsesætning.

Deltagerne er dermed selv personer med levede erfaringer med psykisk sygdom, som er kommet så langt i deres egen recovery proces, at de kan hjælpe andre gennem frivilligt arbejde. Deltagerne i uddannelsesforløbet vil efterfølgende få en frivillig rolle i Peer-to-Peer og arbejde frivilligt ca. 8 timer om måneden over 1-2 år.

Uddannelsforløbet skal på den måde støtte deltagerne, der selv har erfaring med psykisk sårbarhed og mistrivsel, i at gøre en forskel for andre, som er det sted i livet, som de selv var en gang. På den måde centrerer indsatsen sig om at skabe et meningsfuldt frivilligt arbejde for deltagerne, der kan trække på deres egne erfaringer og bruge dem proaktivt.