Pårørendegruppe

Bedre Psykiatri Kolding modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, der sigter mod at afhjælpe ensomhed og mentale udfordringer blandt pårørende til personer med psykiske lidelser, udviklingsforstyrrelser eller handicaps.

Velliv_Lokal trivsel.png

Bedre Psykiatri Kolding

2023 - 2024

Syddanmark

En støtte til pårørende

Hvert 3. menneske er pårørende til en person som har en psykisk lidelse, en udviklingsforstyrrelse eller lignende. Lokalt i Kolding er det potentielt 18.000 mennesker.

Mange af disse mennesker står ofte overfor betydelige udfordringer, da den mentale belastning kan påvirke både familieliv og arbejdsliv.

Målgruppen for indsatsen er således voksne over 18 år fra Kolding Kommune, der er pårørende til en person med en psykisk lidelse. Dette kan inkludere ægtefæller, kærester, familiemedlemmer eller venner.

Terapeutisk støtte

Projektet fokuserer på at skabe et støttende miljø for de pårørende ved at skabe et fortroligt rum, hvor man kan deltage i samtaler med ligesindede.

Her kan de dele deres erfaringer og få bredere indsigt i de udfordrende vilkår, der følger med rollen som pårørende. En terapeut vil være tilknyttet projektet for at bidrage med ny viden og konkrete råd til den enkelte, hvilket skaber et unikt støtteværktøj.

Det forventes, at projektet vil kunne hjælpe 24 personer og afvikles fra september 2023 til juni 2024.