Nye virkemidler til at skabe sange i nuet på hospice

Mette Kirkegaard/NK Music modtager en bevilling på 60.000 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, der sigter mod at give patienter på hospice og deres pårørende lindring gennem musikterapi og en række værktøjer.

Velliv_Lokal trivsel.png

Mette Kirkegaard / NK Music

2024 - 2024

Hovedstaden

Sang som terapi

Typisk oplever både døende og deres pårørende mange mentale udfordringer, da de gennemlever en svær periode præget af betydelige livsomvæltninger.

Man vil derfor gennem dette projekt styrke nærværet og glæden ved nuet for både personer, der bor på hospice, og deres pårørende.

Dette vil man gøre gennem musik og sang, som skal fremme målgruppens mentale sundhed og fungere som en aflastende aktivitet midt i det kaos, som både patienter og pårørende kan opleve.

Sammen om musikken

Indsatsen består af fire workshops på fire forskellige hospices. Under disse workshops vil deltagerne lære værktøjer til at udtrykke sig gennem sang, hvilket muliggør at adressere og bearbejde de følelser og oplevelser, de ellers måske ikke har ord til at udtrykke. Musikken bliver således en vej til at finde lindring og forståelse i en svær tid.

Udover de terapeutiske workshops inkluderer indsatsen også en lyttekoncertoplevelse for hele hospicet. Dette giver mulighed for at skabe fællesskab og tilbyde en stund af afslapning og glæde midt i de udfordringer, som patienter, pårørende og personale står overfor.

I alt vil 300 mennesker have mulighed for at deltage i indsatsen, som forløber fra den 1. januar 2024 til den 31. marts 2024.