Nye indsigter over kaffen

Bedre Psykiatri Kolding modtager 26.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal give pårørende til psykiske syge i kommunen et sted at mødes med ligesindede.

Velliv_Lokal trivsel.png

Bedre psykiatri Kolding

2022 - 2023

Syddanmark

Social isolation og ensomhed som pårørende

At være pårørende til mennesker med psykiske sygdomme, kan være isolerende og ensomt. Man kan føle at omverden ikke forstår, hvad det indebærer at være pårørende, og det kan føre til social isolation.

Ansøger og formand for Bedre Psykiatri Kolding, Sanne Witte, skriver: "Det er svært at finde tilbud hvor pårørende kan møde ligesindede at udveksle erfaring, sparring og forståelse med. Der er ofte meget fokus på at få den syge rask, men den pårørende oplever at rigtig mange livsvilkår ændrer sig, uden at der er et tilbud om hjælp til at være en god pårørende. Pårørende er overladt til sig selv, ikke kun med en stor belastning omkring at være pårørende, men også i en situation andre har svært ved at rumme og forstå.".

Derfor modtager Bedre Psykiatri Kolding nu en bevilling på 26.000 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, som skal afhjælpe pårørende til psykisk syge mennesker, ved at bryde med isolationen.

Faglige oplæg, netværk og samvær

Helt konkret, skal indsatsen være et tilbud til kommunens pårørende, om at mødes 10 aftener med ligesindede. Aftnerne vil desuden byde på faglige oplæg fra forskellige terapeuter, konsulenter og guider. Der vil blive snakket om temaer såsom kommunikation, validering og nye terapiformer. Ved oplæggene vil der desuden være mulighed for at debattere og stille spørgsmål.

Sanne Witte skriver: "Indsatsen skal give pårørende i kommunen et sted at mødes med ligesindede. Mulighed for at oplyse om de tilbud vi har lokalt. Indsatsen skal give pårørende en bedre mental sundhed til gavn for deres familieliv, arbejdsliv og sociale liv generelt. Indsatsen skal skabe et miljø for lokalt at finde et fællesskab hvor udfordringerne og vilkårene for pårørende er accepteret og ufordømmende.".