Nu er det os selv vi tager hånd om

Jelling Have, et selvejende bosted for voksne med psykiske udfordringer, modtager 49.440 kr. til en indsats rettet mod institutionens medarbejdere.

jelling have modtager fondsstøtte fra Velliv Foreningen.jpg (2)

Jelling Have

Syddanmark

Vores arbejdsplads

2021

Formålet er at fremme den mentale trivsel og arbejdsglæde hos de ansatte, der har været særligt presset under coronanedlukningerne.

Coronanedlukningen skabte et pres

OK-fondens Jelling Have er et selvejende bo- og behandlingssted for psykisk sårbare. Jelling Have har oplevet en øget fysisk og psykisk belastning for medarbejderne under coronanedlukningerne, hvilket blandt andet skyldes de mange forskellige restriktioner og regler, som medarbejderne har skulle navigere i.

Dette har stillet store krav til de ansattes fleksibilitet og motivation, og lagt et ekstra pres på de ansatte. Derfor vil institutionen lave en arbejdsmiljøindsats for de ansatte, som består af sygeplejersker, misbrugsvejledere, pædagoger, køkkenassistenter, kontorassistenter, SSA'er, ergo- og fysioterapeuter, socialrådgivere, rengøringsassistenter og pedeller.

Indsatsen har til formål at forebygge, at de mange måneder med et ekstraordinært arbejdspres forringer medarbejdernes mentale sundhed, og i stedet skabe et rum til at tale om det, der har været svært.

En helhedsorienteret indsats

Projektet løber over 10 måneder, og aktiviteterne består blandt andet af supervision for ledere i de forskellige enheder, workshops for alle medarbejdere, en trivselsmåling ved projektets start og slutning samt vidensdeling med andre institutioner.

Indsatsen er et meget helhedsorienteret projekt, hvor alle de ansatte involveres på forskellige niveauer via forskellige aktiviteter.

Velliv Foreningen støtter indsatsen med 49.440 kr.