Naturen på recept for udsatte (Kirkens Korshær Fredericia)

Kirkens Korshær Varmestue Fredericia modtager 49.852 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at afvikle naturterapi i grupper, for varmestuens brugere.

Velliv_Lokal trivsel.png

2022 - 2022

Syddanmark

Varmestuens brugere

Hos Kirkens Korshær Fredericia har de en varmestue som bliver benyttet af mennesker med diverse problemer, såsom misbrug, tidligere misbrug, omsorgssvigt, psykisk eller fysisk sygdom, hjemløshed, fattigdom, stress eller ensomhed.

Kirkens Korshær Fredericia vil i gang med indsats, som skal tilbyde brugerne af varmestuen naturterapi i grupper.

Ansøger og leder hos Kirkens Korshær Fredericia, Bjarne Dahlman, skriver: "Vi ønsker at lave et pilotprojekt, hvor vi skaber fællesskab i naturen, der har fokus på både at fremme gode og nye sociale relationer på kryds af væresteder, afstresse nervesystemet ved ophold i naturen og samtidig lave naturterapeutiske øvelser, der øger selvværd, selvudvikling og livsmestring.".

Naturterapi

Naturterapien skal indeholde naturterapeutiske og kropslige øvelser, samt bålhygge og forplejning, som overordnet set skal skabe et fællesskab omkring naturen og mindske mental mistrivsel. Det skal foregå i grupper for i alt 15 sårbare personer, hver onsdag, i tre måneder.