Musik og sang gør glad

Netværkscaféen i Thisted modtager 45.130 kr. i bevilling af Velliv Foreningen til at afholde forskellige musikarrangementer for brugerne i caféen.

Velliv_Lokal trivsel.png

2022 - 2023

Nordjylland

Musikarrangementer for udsatte borgere

Netværkscaféen i Thisted er et åndehul og socialt rum, for byens ensomme og psykiske sårbare, samt deres pårørende. I følge foreningen, tager netop denne målgruppe sjældent til koncerter og andre musikarrangementer, da det som regel betyder, at de skal tage afsted alene. Derudover er musikarrangementer ofte forbundet med høje billetpriser og andre økonomiske belastninger.

Netværkscaféen ønsker at gøre op med denne tendens, og derfor starter de nu et projekt, som skal give borgerne mulighed for, at få glæde af musik og sang, i form af planlagte musikarrangementer.

Musik skaber glæde og fællesskab

Musikarrangementerne skal f.eks. bestå af en julekoncert med Stig Rossen, køb af billetter til lokale musikarrangementer, fællessang med spillemænd, samt indkøb af sangbøger.

Ansøger og Leder hos Netværkscaféen, Joan Dalgaard, skriver: "Når vi sammen synger eller lytter til musik, føler vi os godt tilpas. Det skyldes bla. endorfiner, som frigøres i kroppen. Sang og musik stimulerer dannelsen af signalstoffet dopamin, der har en positiv effekt på vores humør og energiniveau. Sang og musik er afstressende. Fællessang skaber glæde, ro og følelsen af at høre sammen. Desuden er sang en effektiv måde at bringe mennesker sammen på.".