Mødregruppe for kvinder, der har levet med vold i parforholdet

Foreningen Institut mod Vold modtager 24.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til en indsats, der er målrettet mødre, som har været udsat for vold.

Velliv_Lokal trivsel.png

2023 - 2023

Hovedstaden

Lokal trivsel

Mødre som har levet med partnervold

Voldsramte mødre har den dobbelte udfordring at de ikke blot skal håndtere egne mén efter vold, men også børnenes. Det er et utroligt stort pres for den enkelte mor, som f.eks. har svært ved at finde ligesindede at dele byrden med. Til trods for at der tilbydes utallige forskellige mødregrupper til nybagte mødre, oplever Foreningen Institut mod Vold fortsat at der mangler grupper målrettede voldsramte mødre, som kan imødekomme denne målgruppes særlige situationer, og hvor ligesindede mødre kan forstå og rumme hinanden.

Mødregruppe til ligesindede

Ansøger og psykolog, Maria Nannestad, skriver: "At leve med vold under graviditet og som nybagt mor sætter store og alvorlige spor i forældreskabet og det påvirker også det lille barns start på livet. Der er rigtig mange gode tilbud til kvinder der har levet i vold, men vi oplever at der mangler grupper for mødre til spædbørn som ikke blot hjælpes individuelt, men som også får gavn af det fællesskab, der ligger i at indgå i en gruppe med andre kvinder, der har oplevet noget der ligner det de selv har oplevet.".

Derfor igangsætter Foreningen Institut mod Vold nu etableringen af et terapeutiske gruppeforløb for seks-otte nybagte mødre, som har levet med vold i deres parforhold. Gruppen får mulighed for at mødes i alt otte gange, hvor kvinderne desuden kan dele deres erfaringer, samtidig med at de støttes i at skabe en sammenhængende livsfortælling.

Projektet skal forløbe fra januar 2023 til maj 2023.