Mental solskin

Værestedet Aktivitetshuset i Lemvig har fået 19.000 kr. i støtte fra Foreningen Norliv. Pengene skal bruges til at styrke mental sundhed med sociale arrangementer og en heldagstur.

Aktiviteter mental sundhed

Værestedet Aktivitetshuset

Midtjylland

Afsluttet

2018

Aktivitetshuset i Lemvig bliver styrket med bevillingen fra Foreningen Norliv, der gør det muligt at arrangere fire sociale sammenkomster for brugere og frivillige i værestedet i Bredgade. Tiltaget afsluttes med en heldagstur. Formålet er, at brugerne bliver mentalt mere sunde, fordi de får skabt stærkere relationer til andre mennesker. Aktivitetshuset i Lemvig er en del af KFUM’ Sociale Arbejde.

”Projektet styrker vores brugeres mentale sundhed, modvirker ensomhed og social angst. Når brugerne på den måde bruger tid sammen med hinanden og vores frivillige, bliver der knyttet stærkere bånd og venskaber opstår. Det betyder, at brugerne bliver mentalt stærkere og tør mere i hverdagen, så de kan hjælpe sig selv og andre lidt videre end ellers,” fortæller Gitte Vium, der er leder af Værestedet Aktivitetshuset.

Problem

Brugerne af Aktivitetshuset i Lemvig er udfordret på den mentale sundhed, da de bl.a. oplever ensomhed og isolation. Dette initiativ vil styrke brugernes mentale sundhed gennem sociale arrangementer, så brugerne kan danne et socialt netværk og således bekæmpe ensomhed og isolation.

Målgruppe

Projektets primære målgruppe er Værestedets brugere, som ønsker at danne et socialt netværk. Den sekundære målgruppe er Værestedets frivillige, da projektets sociale arrangementer både er for brugere og frivillige i Værestedet i Bredgade.