Kunsten som sprog for sårbarhedens tavshed

Café Grenaa, et værested under KFUM’s Sociale Arbejde, modtager 50.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at afholde et pilotprojekt omhandlende kunst-terapi. Via projektet skal 50 af caféens sårbare gæster lære at italesætte sårbare emner ved at tegne, male og lave collager om sårbare aspekter af deres liv.

Cafe Grenaa 1.jpg

Cafe Grenaa

2022 - 2023

Midtjylland

Lokal trivsel

Sårbare gæster

Café Grenaa er en alkohol- og stoffri, social café. Caféen er en del af KFUM’s Sociale Arbejde, og gæsterne på caféen er derfor oftest mennesker i udsatte situationer. Det kan f.eks. være mennesker med diagnoser, som står uden for arbejdsmarkedet, eller mennesker i sorg.

Café Grenaa ønsker at starte et projekt, som skal skabe et fællesskab for caféens sårbare gæster, og derved hjælpe dem ud af ensomheden forbundet med deres udfordringer.

Samtale-kunst

Igennem seks måneder skal der løbe et pilotprojekt hos Café Grenaa - nemlig et kunst-terapi forløb til gavn for caféens sårbare gæster. Der skal ansættes en kunstterapeut som skal stå for, at facilitere rummet. Idéen er at skabe et kreativt rum for de deltagene, hvor de igennem kreative aktiviteter og midler, kan udforske livets sårbarheder. Aktiviteterne tager to timer pr. sekvens og består bl.a. af tegning, collage og maleri.