Kognitiv baseret mindfulness

Det Forskudte Dige vil udbyde et 8-ugers mindfulness forløb med undervisning fra en psykoterapeut og en instruktør. Forløbet er målrettet sårbare borgere, der ikke selv har de økonomiske midler til at betale et sådant kursus. Derfor modtager organisationen 49.440 kr. fra Velliv Foreningen.

Det Forskudte Dige.jpg

Det Forskudte Dige

Syddanmark

2020

Det Forskudte Dige er en forening, der har til formål at hjælpe psykisk sårbare mennesker med tilbud om sociale aktiviteter og behandlingstilbud.

Gratis mindfullness til psykisk sårbare

Med denne indsats vil Det Forskudte Dige gøre det muligt, at mennesker med begrænsede økonomiske midler, kan arbejde med de forhold, de er betinget af, som fastholder dem i
ensomhed. Indsatsen skal hjælpe deltagerne med at bevare fodfæstet på arbejdsmarkedet gennem et 8-ugers mindfullness forløb, der bliver støttet af Velliv Foreningen. Forløbet varetages af en uddannet psykoterapeut og mindfulness-instruktør, og Det Forskudte Dige har tidligere gennemført lignende initiativer. Forløbet skal understøtte deltagernes mentale sundhed.

Mindfulness styrker det mentale helbred

Kognitivbaseret mindfulness har en dokumenteret effekt på psykisk sårbare, og metoden er meget udbredt. Det Forskudte Dige vil derfor lave et mindfulnessforløb til psykisk sårbare borgere i Kolding-området, der ikke selv har de økonomiske midler til at købe adgang til et kursus. Det gælder personer i alm. job eller flexjob, eller mennesker der modtager sygedagpenge, dagpenge eller kontanthjælp. Det forventes, at mindst ti personer vil deltage i forløbet, som strækker sig over otte uger. Formålet er, at deltagerne opnår øget trivsel og styrket mental sundhed. Det forventes desuden, at deltagerne vil få nye relationer under forløbet, og at de vil finde en vej ud af ensomhed. Derfor støtter Velliv Foreningen indsatsen.