Kørestolsbrugere som aktive medborgere

Foreningen Tours on Wheels modtager 49.970 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til et projekt, hvor de vil lave aktive fællesskaber for kørestolsbrugere.

Velliv_Lokal trivsel.png

Tours on Wheels

2022 - 2023

Midtjylland

Kørestolsbrugere ekskluderes

Tours on Wheels oplever at kørestolsbrugere ikke har de samme adgange til lokale fællesskaber, da disse ofte er fysiske utilgængelig for kørestolsbrugere grundet f.eks. trapper, høje kantsten, manglende handicaptoiletter osv.

Ansøger og formand for Tours on Wheels, Ulla Søberg Jakobsen, skriver: "Mange kørestolsbrugere er ensomme fordi byens manglende tilgængelighed afholder dem fra at deltage i samfundet på lige fod med andre. Vi ønsker at lave aktive fællesskaber hvor vi klæder kørestolsbrugere på til selv at skabe en række aktiviteter og tiltag, som skaber opmærksomhed på problematikkerne til gavn for alle.".

Uddannelsesvideoer og tiltag

Tours on Wheels vil derfor nu starte et projekt, som skal være med til, at skabe aktive fællesskaber, hvor kørestolsbrugerne klædes på til selv at skabe en række aktiviteter og tiltag, som skaber opmærksomhed på problematikken. Dette skal ske gennem produktion af fire uddannelsesvideoer, som skal give kørestolsbrugerne redskaber til selv at skabe konstruktive og indbydende fællesskaber, med fokus på tilgængelighed, hvor videoerne skal fungere som guides. Projektet skal igangsættes via tre opstartsmøder i København, Odense og Aalborg, hvor interesserede kan snakke med Tour on Wheels og få ny indsigt.