Heltecamps

Børneulykkesfonden modtager 50.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at afholde Heltecamps, som er et sommertilbud for familier med børn med kronisk sygdom eller handicap, i sommeren 2023.

Velliv_Lokal trivsel.png

Børneulykkesfonden

2023 - 2023

Hovedstaden

Afsluttet

Ønsket om en normal hverdag

Børneulykkesfonden er en NGO, der arbejder for at øge børnesikkerheden i Danmark, samt trivslen hos bl.a. syge eller handicappede børn.

Ansøger og kommunikationsrådgiver hos Børneulykkesfonden, Sara Bødker Sørensen, skriver: "Vi ved fra undersøgelser, at det at deltage i aktiviteter og selvvalgte fællesskaber skaber trivsel hos børn og bl.a. forebygger ensomhed. Samtidig ved vi også, at noget af det, som syge børn ønsker allermest, er at have en normal hverdag og opleve det samme som deres jævnaldrende. For Børneulykkesfonden var det derfor helt oplagt at starte Heltecamps; et sted hvor syge børn eller børn med handicap og deres familier én gang om året kan skabe ferieminder i et fællesskab af ligesindede og deltage i sommerferieaktiviteter på lige fod med deres jævnaldrende.".

Nu modtager Børneulykkesfonden en bevilling på 50.000 kr. fra Velliv Foreningen til at fortsætte deres årlige Heltecamps.

Fællesskab i form af sommerferieaktviteter

Heltcamps er et sommertilbud for familier med børn med kronisk sygdom eller handicap. På Heltecamps får familierne mulighed for at deltage i sommerferieaktiviteter sammen med andre familier, der er i samme livssituation. Der arrangeres forskellige aktiviteter, såsom madlavning over bål, overnatning i telt, kanoturer, teatersport, boldlege, naturvandring, fiskeri mm.

Sara Bødker Sørensen skriver: "Projektets formål er at skabe et frirum, hvor sygdom kan træde i baggrunden, og hvor der er mulighed for bare at være, knytte nye venskaber og indgå i sociale fællesskaber med ligesindede. Programmet for vores Heltecamps tilgodeser børn og voksne og er udarbejdet med henblik på at skabe gode oplevelser og grobund for nye fællesskaber og netværk blandt både børn og voksne.".

Børneulykkesfonden forventer at ca. 100 mennesker vil få gavn af indsatsen.