Flere med i fællesskabet 2

Kirkens Korshær Holstebro modtager 50.000 kr. til at fortsætte deres opsøgende arbejde i udsatte boligområder.

Velliv_Lokal trivsel.png

Kirkens Korshær Holstebro

2022 - 2023

Midtjylland

Lokal trivsel

Fællesskab og socialfaglig rådgivning to go

Dette projekt er en videreførelse af projektet ”Flere med i fællesskabet”, som Kirkens Korshær tidligere har fået støtte til fra Velliv Foreningen. Kirkens Korshær har gode erfaringer fra det første projekt og har derfor besluttet at føre det videre.

Omdrejningspunktet for projektet er en side-by-side cykel med trailer, hvorfra der skal laves opsøgende arbejde i udsatte boligområder. Cyklen medbringer altid kaffe, suppe, og sandwiches, så der er noget konkret at være fælles omkring. Dertil uddeles der også madbilletter til Kirkens Korshærs Varmestue.

Der etableres faste steder som besøges ca. 1 gang om ugen i ca. 1,5 time pr gang. Med på cyklen er der altid en medarbejder og gerne en frivillig fra Kirkens Korshær. Medarbejderen kan tilbyde socialfaglig vejledning og rådgivning på stedet.

Gode relationer og fællesskabs ambassadører mindsker ensomhed

Målgruppen for projektet er borgere i socialt udsatte boligområder i Holstebro, som kæmper med især ensomhed og isolation. Erfaringen fra tidligere siger, at der skal gøres en stor indsats for skabe relationer med disse mennesker, for på den måde gøre dem trygge nok til at deltage i et fællesskab.

Hovedformålet er at skabe relationer og synliggøre tilbuddet i Varmestuen, samt at motivere beboerne til at blive en del af dette fællesskab og få den støtte som tilbydes der. Kirkens Korshær oplever et stort behov for at yde disse borgere vejledning

Gennem det første projekt har de skabt god kontakt til målgruppen, og har udvalgt 7-10 personer der kan agere ambassadører for både cyklens og varmestuens fællesskaber.