Familiecafé for ukrainske flygtninge i Hillerød

DRC Dansk flygtningehjælp modtager 40.000 kr. til en indsats, som skal tilbyde en socialt netværk for ukrainske flygtninge, der ankommer til Hillerød.

DRC dansk flygtningehjælp6.jpg

DRC Dansk Flygtningehjælp

Hovedstaden

Aktiviteter og hjælp

Indsatsen består af ugentlige møder i familie caféen. Tilbuddet er gratis at deltage i, da DRC Dansk Flygtningehjælp ved hvor lidt deltagerne har tilovers om måneden, efter alle regningerne er betalt.

Gennem caféen får deltagerne mulighed for at danne nye netværk, lave kreative aktiviteter og få hjælp til jobsøgning, etablering af lejlighed samt sprogundervisning. En gang imellem vil aktiviteterne bestå af udflugter i samarbejde med lokale foreninger.

Derudover vil man afholde fællesspisninger og fejring af ukrainske mærkedage. Her vil deltagerne introduceres til nogle danske traditioner, samtidig med at der holdes fast i de ukrainske traditioner.

Forankring af projektet

Projektet er en fortsættelse af et allerede etableret projekt som DRC Dansk Flygtningehjælp, har startet med stor opbakning fra Hillerød Kommune. Med bevillingen fra Velliv Foreningen, kan projektet fortsætte med at hjælpe flygtninge fra Hillerød og de omkringliggende byer.

DRC Dansk Flygtningehjælp består blandt andet af lærere, pædagoger, sygeplejersker, ingeniører, jurister og studerende. Derfor har de mange forskellige kompetencer til at hjælpe deltagerne i caféen. Familiecaféen er et samarbejde med Frivilligcenter Hillerød, der lægger lokaler til.

Det forventes at indsatsen skal i alt komme 150 personer til gode og afvikles fra juli – december 2023.