Fælles om mad - og udvikling af modstandskraft

KFUM’s sociale indsats i Café Finns Paraply i Esbjerg bliver styrket med 50.000 kr. fra Velliv Foreningen. Pengene går til støtte til et projekt, hvor psykisk sårbare borgere kan samles om at tilberede og nyde mad sammen.

19-0213 – Fælles om mad.JPG

Cafe Finns Paraply Esbjerg

2019 - 2019

Syddanmark

Udvidet udgave af et succesfuldt forløb

Ensomhed er et stigende problem i Danmark, som påvirker den mentale sundhed negativt. Cafe Finns Paraply Esbjerg har netop afsluttet projektet EnSom Mad, der var støttet af Velliv Foreningen. Her fik psykisk sårbare borgere muligheden for at deltage i fællesspisning to gange om ugen i cafeen. Projektet synliggjorde, at der er et stort behov for sådanne projekter blandt ensomme borgere, og dette projekt er en fortsættelse af fællesspisningerne, men med nye udvidelser. Fælles om mad vil være en ugentlig aktivitet, som bygger på erfaringer fra første forløb. Forløbet vil blive suppleret med nye, individuelle aktiviteter såsom mindfulness, massage og gennemlæringsforløb.

Nyt håb og energi for ensomme og psykisk sårbare

Cafe Finns Paraply Esbjerg har stor erfaring i arbejdet med ensomme og psykisk sårbare mennesker, og foreningen har et godt samarbejde med den lokale psykiatriske institution. Projektet mål er, at brugerne vil kunne opleve indhold og nærvær i deres hverdag gennem sociale aktiviteter. Ved at samle ensomme brugere gennem sociale aktiviteter, udvider det deres mulige netværk og muligheden for at deltage i et fællesskab, som kan bringe håb og energi til den enkelte bruger. Det vil Velliv Foreningen gerne støtte, og indsatsen modtager derfor 50.000 kr.