FælleS - Fællesskab for forældre til et barn med udfordringer

Foreningen FælleS modtager 50.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at opstarte forældregrupper for forældre til børn i alderen 0-3 år med handicap eller anden sygdom.

Velliv_Lokal trivsel.png

FælleS

2022 - 2030

Midtjylland

1.000 børn med et handicap = ca. 2.000 forældre

Ifølge foreningen FælleS, fødes der hvert år mellem 1.000 og 1.500 børn med et handicap i Danmark, hvilket betyder at der hvert år er omkring 2.000 - 3.000 mennesker, som bliver forældre til børn med handicap. Flere studier viser at forældre til børn, der er udfordret med et handicap eller anden sygdom, er i risiko for at udvikle kroniske fysiske og psykiske helbredsproblemer, såsom magtesløshed, stress, angst og søvnproblemer.

Derfor modtager FælleS nu en bevilling på 50.000 kr. fra Velliv Foreningen til et projekt, som skal afhjælpe forældrene, bl.a. ved at mødes og "hygge" og samtale med ligesindede.

Et sundhedsfremmende tilbud

Ansøger og projektleder, Katrine Bonde Thygsen, skriver: "Det sundhedsfremmende tilbud skal være et tilbud der er lettilgængeligt, hvor forældre og deres nærmeste omgangskreds kan mødes fysisk med andre forældre i samme situation. Et tilbud der har samme funktion som en mødregruppe, hvor forældrene kan komme og tale med andre om deres problemstillinger, samt indgå i positive fællesskaber.".

Indsatsen er målrettet forældre til børn i alderen 0-3 år, og aktiviteterne kommer til at bestå af:

- Et hyggeområde med mulighed for at drikke en kop kaffe eller te.
- Mulighed for at lege og træne sin baby på gulv og på bold.
- Mulighed for at give og lære at give babymassage.
- Mulighed for at lave styrketræning.
- NADA (øreakupunktur mod bl.a. stress, angst, søvnløshed).
- Diverse oplæg, foredrag eller events afholdt af relevante fagpersoner, instruktører, o.l.

FælleS regner med at ca. 300 mennesker kommer til at deltage, og projektet skal forløbe over 8 år.