Fædregruppe - Fædre til børn med særlige behov

Lev Gentofte modtager 50.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at afholde hytteture for fædre til børn med særlige behov, i Gentofte Kommune.

Velliv_Lokal trivsel.png

Lev Gentofte

2023 - 2023

Hovedstaden

Manglende fokus på fædrene

At være forælder til et barn med særlige behov er ofte forbundet med et ekstraordinært pres. Ifølge Lev Gentofte, er der traditionelt større fokus på mødregrupper til børn med særlige behov, selvom at fædrene som regel har behov for samme.

Ansøger og bestyrelsesformand hos Lev Gentofte, Hans Henrik Groth, skriver: "Fædre er typisk overset og har ikke det samme netværk, som mødre har. Det betyder at man ofte går alene med de frustrationer og udfordringer der følger at have et barn med særlige behov. Vi har i privat regi lavet ture med overnatning i skoven for børnene (hvor primært fædre har været med) og har set, at effekten af snakken over bålet når børnene sov, var betydelig og meget efterspurgt. Det er dette forum vi ønsker at udbygge til at have primært fokus på fædrene selv.".

Lev Gentofte modtager derfor nu 50.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at arrangere og afholde to-tre hytteture, for fædre til børn med særlige behov.

Hytteture med sociale og faglige aktiviteter

Gennem hytteture med enkelte overnatninger, skal fædrene opleve sociale og faglige aktiviteter, såsom fælles madlavning, faglige snakke, lerdueskydning ol. Det forventes at 10-20 fædre kommer til at deltage på hver hyttetur.

Hans Henrik Groth skriver: "Det kortsigtede mål er at skabe mulighed for at ventilere med andre ligesindede og give den enkelte oplevelsen af at man ikke står alene. Det langsigtede formål er at skabe et netværk der også fremadrettet kan give en kammeratlig støtte mellem fædrene. Virkningen forventes at være fædre som individer står stærkere og derigennem bedre kan støtte og bidrage til at holde sammen på familien.".