Et skridt ad gangen

Forsorgshjemmet Skjoldbo modtager 45.000 kr. til at oprette et tilbud om to ugentlige walk-and-talks.

skjoldbo og allan thomsen.JPG

Forsorgshjemmet Skjoldbo

Syddanmark

2021

Skjoldbo er et forsorgshjem for hjemløse unge i alderen alderen 18-29 år under KFUM’s Sociale Arbejde.

Styrkelse af de unges mentale sundhed

Forsorgshjemmet Skjoldbo er en institution for hjemløse personer mellem 18 og 29 år med særlige sociale problematikker. De har typisk oplevet store omsorgssvigt, har lavt selvværd og oplevet mange nederlag i livet. De har derfor hårdt brug for aktiviteter, som kan skabe retning og succes i deres hverdag.

Derfor vil Skjoldbo lave en indsats, der har til formål at styrke de unges mentale sundhed ved at øge deres motivation for at komme ud og gennemføre en aktivitet og dermed modvirke ensomhed og isolation.

Det skal ske gennem et tilbud om to ugentlige walk-and-talks. Projektet strækker sig over en 6 måneders periode og vil inkludere 15-20 unge fra Skjoldbo.

Lille fremgang, stor sejr

Gåturene arrangeres og koordineres af støttekontaktpersoner fra Skjoldbo, og hver deltager vil blive tilbudt to ugentlige gåture på faste ugedage/tidsrum.

En gå-tur kan i sig selv være en stor udfordring for denne målgruppe, og derfor er der et stort fokus på at motivere de unge til at deltage i projektets aktiviteter. Tanken er derfor, at deltagerne skal begynde at gå 3 km, og så øge distancen i løbet af projektperioden, så de kommer op på at gå 10 km pr. tur.  Der er fokus på den lille, konkrete fremgang i at gå ture, som kan føles som en stor sejr for den enkelte.

Velliv Foreningen støtter indsatsen med 45.000 kr.