Det hjernevenlige arbejdsliv

Hjerneforsker Trine Nygaard modtager sammen med ledelsesrådgiver Pia Hauge og Hjernerystelsesforeningen 346.980 kr. til et projekt, der tager afsæt i hypotesen om, at de rette rammer i arbejdslivet kan skabe hjerneoverskud for mennesker med senfølger af hjernerystelse.

Workshop_6000x4000.png

TrineNygaard

2022 - 2023

Hovedstaden

Analyse og kampagne

En omlægning af arbejdet

Hvert år pådrager mindst 25.000 danskere sig en hjernerystelse, og omkring 30% har fortsat symptomer efter 3 måneder. For mange betyder det en omlægning af arbejdslivet og en stor mental udfordring ikke at kunne bidrage på samme måde som tidligere.

Derfor modtager  hjerneforsker og rådgiver Trine Nygaard en bevilling fra Velliv Foreningen til at undersøge hypotesen om, at de rette rammer i arbejdslivet kan skabe hjerneoverskud for mennesker med senfølger af hjernerystelse.

Dette skal gøre det muligt for den enkelte fortsat at bidrage og lave noget meningsfyldt, hvilket styrker den mentale sundhed, og i sidste ende gør det muligt for den enkelte at beholde tilknytningen til arbejdsmarkedet.

Projektet udføres i samarbejde med ledelsesrådgiver Pia Hauge og Hjernerystelsesforeningen.

Indrette sit arbejdsliv optimalt

Projektet har 3 delmål, der består af:

1) Indsamling af viden og erfaringer via individuelle forløb for en mindre gruppe af hjernerystelsesramte og i et bredere forum via sociale medier, samt sideløbende at inddrage eksisterende viden på området.
2) Ud fra indsamlet viden og erfaringer udvikles konkrete bud og værktøjer til, hvordan man som hjernerystelsesramt kan indrette sit arbejdsliv på en hjernevenlig måde, der styrker trivsel og mental sundhed.
3) Den nye viden og erfaringer formidles efterfølgende bredt via Hjernerystelsesforeningen og de sociale medier.