Den gode ånd

Café Paraplyen i Odense modtager 21.152 kr. til en målrettet indsats, der skal styrke den mentale sundhed for både ansatte og frivillige.

Caféparaplyen modtager penge fra Velliv Foreningen.jpg

Café Paraplyen

2020 - 2020

Syddanmark

Lokal trivsel

2020

Indsatsen har til formål at styrke fællesskabet og ansvarsfølelsen blandt ansatte og frivillige i Café Paraplyen gennem en dag med fællesskabsfremmende aktiviteter.

Caféen for ensomme mennesker

Det er vigtigt for den mentale sundhed, at der er et godt samarbejde og en fællesskabsfølelse på arbejdspladsen - både for fastansatte og frivillige. Med denne indsats vil Café Paraplyen gøre noget ekstra for de ansatte, så fællesskabet bliver styrket og ansvarsfølelsen bliver øget blandt de frivillige.

Café Paraplyen er en alkoholfri café, der udfører socialt arbejde med udgangspunkt i interesse og omsorg for den enkelte. I caféen er der fire ansatte og 80 frivillige, der b.la. arbejder for at modvirke ensomhed for caféens gæster.

De frivillige, der arbejder på caféen, har også selv typisk udfordringer som ensomhed og isolation. Både ansatte og frivillige i Paraplyen har de seneste år været under øget pres – grundet flere forskellige faktorer – hvilket har medført et pres på det sociale sammenhold.

Derfor vil arbejdspladsen nu have fokus på at lave en teambuildingsaktivitet, der skal styrke sammenholdet og fællesskabet for frivillige og ansatte, så de kan fortsætte det gode arbejde i caféen.

Fokus på teambuilding og fællesskab

Med dette projekt vil Café Paraplyen hyre en ekstern konsulent for en dag, der skal faciliteres dagens teambuilding. Indsatsen vil derfor indeholde et besøg i et Escaperoom, hvor teamspirit og samarbejde er nødvendigt. Det kræver bl.a. kommunikation, deling af tanker og ressourcer, der kan give deltagerne indsigt i hinandens arbejdsmetoder og vigtigheden i at samarbejde.

Der vil være 16 medarbejdere i Escaperoomet af gangen, og derfor vil deltagerne undervejs på skift, i grupper, producere kage til et fælles 'Sønderjysk kagebord', som skal nydes i fællesskab ved dagens afslutning.

Da der ikke altid er ressourcer til at arbejde med trivslen internt, støtter Velliv Foreningen indsatsen med 21.152 kr. Foruden at glæde frivillige og ansatte, forventes det også, at indsatsen vil komme gæster i caféen til gode, når medarbejderne møder op på arbejde med et smil, et større overskud og bedre samarbejdsvillighed.