Bryd din ensomhed - mød andre mennesker til hyggeligt samvær

Frivillighuset Varde modtager 35.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til en indsats, som via to fællesskabslige arrangementer, skal være med til at bryde med ensomhed i Varde Kommune.

Velliv_Lokal trivsel.png

Frivillighuset Varde

2023 - 2023

Syddanmark

Ensomme borgere

Frivillighuset og selvhjælp Varde er en forening, hvis formål bl.a. er at forbedre den mentale trivsel blandt borgere i Varde Kommune. Frivillighuset oplever ofte borgere, der henvender sig fordi de føler sig ensomme.

Ansøger og selvhjælpskoordinator, Maibritt Bertelsen, skriver: "I Frivillighuset møder vi ofte borgere, i forskellige aldersgrupper - som føler sig ensomme. Samme oplevelse har mange af vores samarbejdspartnere, deriblandt myndigheder inden for Varde Kommune. Der findes forskellige tilbud for denne målgruppe, men der er behov for flere indsatser for, at Frivillighuset og vores samarbejdspartnere kan hjælpe og støtte flest mulige.".

Derfor modtager Frivillighuset nu en bevilling på 35.000 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, som skal skabe grobund for blomstrende fællesskaber.

To fællesskabslige arrangementer

Helt konkret, vil Frivillighuset arrangere og afholde et frokostarrangement i marts og et aftenarrangement i maj. Ansatte og i Frivillighuset og frivillige vil skabe en ramme, som er hyggelig og tryg for borgerne at være i. Inden maden, vil der være musikalske indslag og underholdning. Til sidst i arrangementerne, vil der blive spillet bankospil, samt spist kage og drukket kaffe.

Maibritt Bertelsen skriver: "Først og fremmest er det vores håb, at flest mulige borgere får brudt deres ensomhed og derigennem oplever større trivsel. Frivillighuset har endvidere et håb, at målgruppens borgere på sigt kommer til at indgå i frivillige indsatser og fællesskaber.".

I alt kan 50 borgere deltage.