At styrke mentalt robusthed og overskud for medlemmer af Nyreforeningen i Østjylland

Mindfulness, meditation & psykoterapi v/ Lise Lotte Trujillo og Nyreforeningen Østjylland modtager en bevilling på 59.796 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats for mennesker, der som følge af alvorlig kronisk nyresygdom, ikke har overskud eller mulighed for at indgå i gruppeforløb.

Velliv_Lokal trivsel.png

Mindfulness, meditation & psykoterapi v/ lise Lotte Trujillo og Nyreforeningen Østjylland

Midtjylland

En hjælpende hånd til nyresyge

Ifølge Danske Patienter har mennesker med kronisk sygdom øget risiko for psykisk sygdom. Her kæmper man ofte med usikkerhed, angst og mental uro i kølvandet på sin diagnose.

Man har derfor tidligere afholdt gruppeforløb med mindfulness for medlemmer af Nyreforeningen Østjylland i alderen 20-75 år. Men da nyresyge ofte er belastede af hospitalsindlæggelser, dialyse, transplantationer osv., oplevede man, at der var en gruppe, som ikke havde overskud til at deltage.

Det er netop denne gruppe, projektet ønsker at tilgodese ved at tilbyde individuelle forløb.

Et skræddersyet tilbud

Projektet tilbyder seks samtaler med fokus på opmærksomhedsøvelser, mindfulness og eksistentielle samtaler. Dette tilbud er således designet til at imødekomme behovene hos dem, der på grund af sygdommen ikke kan deltage i traditionelle gruppeaktiviteter.

Gennem de individuelle forløb søger projektet ikke blot at lindre symptomer, men også at give redskaber til håndtering af de psykologiske aspekter ved kronisk sygdom. Både fysisk fremmøde og online-sessioner tilbydes, så deltagerne kan vælge det, der passer bedst til deres helbredstilstand.

Projektet forløber fra september til december 2023, som det forventes, at 18 personer vil nyde godt af.