Ambulant Rådgivning til voldsudsatte kvinder

Fonden GRO modtager 50.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til et projekt, som skal afhjælpe voldsudsatte kvinder videre til et liv uden vold.

fonden gro krisecenter1.jpg

Fonden GRO

2022 - 2023

Sjælland

En indsats, som i sidste ende kan redde liv

Fonden GRO er et krisecenter for voldsramte kvinder. Krisecenteret tilbyder ophold og rådgivning for voldsudsatte kvinder, samt eventuelle medfølgende børn.

Ansøger og børne- og familierådgiver, Lise Storch, skriver: "Mange kvinder landet over bliver udsat for vold. Lige så mange kvinder aner ikke hvor, hvordan og om de overhoved kan få hjælp. Vi ønsker at være den håndsudrækning, der i sidste ende kan redde liv. Indsatsen skal altså have en forebyggende funktion - både for at mindske vold, men bl.a. også for at hjælpe de kvinder med børn, og på den måde prøve at undgå en voldelig opvækst for børnene.".

Nu modtager Fonden GRO 50.000 kr. i bevilling fra Velliv Foreningen til at optimere og udvide krisecenterets rådgivningsmuligheder.

Ambulant rådgivning

På nuværende tidspunkt, kan krisecenteret selv finansiere seks måneders ambulant rådgivning, og med den nye bevilling fra Velliv Foreningen, håber krisecenteret på at kunne fortsætte driften efter de seks måneder.

Rådgiverne, der varetager rådgivningen, består af både pædagogisk, socialfagligt og voldsfagligt personale. Derigennem har krisecenteret også kontakter til f.eks. politiet og jurister, som krisecenteret kan trække på.

Lise Storch skriver: "Rådgivningen er åben på tirsdage mellem 09-15, hvor erfarne og faglige rådgivere sidder klar ved telefonen. Man kan ringe anonymt og gratis og indgå i etsamtaleforløb af tre-fem samtaler, enten individuelt eller i gruppeforløb. Vi regner med i gennemsnit at få minimum 10 henvendelser om måneden, hvoraf nogle af dem muligvis kan henvises til krisecenteret.".