Nyhed 12.06.2023

God jargon - hvor går grænsen

Det var et veloplagt line up, der var med da Velliv Foreningen inviterede til online konference om god jargon. Se eller gense konferencen.
god jargon.png

Først gav seniorforsker cand.scient., ph.d. Jesper Kristiansen et oplæg om definitionen af god jargon med definition i krænkende handlinger - verbalt eller ikke-verbalt. Jf. Arbejdstilsynets undersøgelse af National Overvågning af Arbejdsmiljøet blandt lønmodtagere i 2021. 7,7 % rapporterer at de har oplevet mobning inden for de seneste 12 måneder, og 4,4 % har oplevet uønsket seksuel opmærksomhed indenfor de sidste 12 måneder.

De, der svarer, at de er blevet udsat for mobning fordeler sig overvejende i følgende jobgrupper. Top 5: slagtere, bagere og fiskehandlere har en andel på 34,8 %, specialpædagoger 18,9 % og servicefag i øvrigt 17,3 %, nærings- og nydelsesmiddelindustrimedarbejdere 14,1 % og jord- og betonarbejdere 13,1 %.

Det er ofte manuelt arbejde og industriarbejdspladser. Der har tidligere været fokus på offentlige arbejdspladser og "kvinde-arbejdspladser".

Risikofaktorer i forhold til mobning og hvad man kan gøre

Hvis der ligger uenigheder der ikke bliver håndteret kan føre til mobning. Ledelsesstilen kan også føre til mobning, nemlig autoritær ledelsesstil og det modsatte en laissez-faire ledelsesstil. Derudover kan rolleuklarhed og høje jobkrav/tidspres/stress også føre til mobning. Måske kan man have en mistanke om at der er problem. Adresser årsagerne - er der konflikter, en uholdbar ledelsesstil eller et stort arbejdspres. Jesper Kristiansens råd er at fokusere på et godt arbejdsmiljø i stedet for på "at vi skal tale ordentlig sammen". Gør både ledere og medarbejdere bevidste på egne roller og ansvar, og på at skabe organisatoriske rammer og strukturer for løsning af konflikter, mobning og chikane

Jesper Kristiansen arbejder på resultaterne af et projekt støttet af Velliv Foreningen, hvor Lars Søborg Nielsen og virksomheden Nopa Nordic deltog. Virksomheden startede med en trivselsmåling i 2019 og blev så peget i retningen af projektet. Der indledte med interviews og herefter en række dialogmøder. Tidligere kunne der måske være en kultur præget af en underlødig jargon, som en vikar måske kan undre sig over eller blive stødt af. Det kunne også være en kultur med at pifte eller råbe, hvis der var ved at falde mange produkter på gulvet. I dag er det et fast punkt på teamkoordinatormøder at fortælle om to cases fra hverdagen, hvor der har været en krænkende adfærd, som der så bliver talt om.

Hvor går grænsen

Herefter diskuterede erhvervspsykolog hos Human House Stine Moesmand og Morten Frihagen direktør fra arbejdsgiverorganisationen Dansk Håndværk.

Omgangstonen er ofte en konsekvens af andre ting i organisationen som rammer, ledelse, arbejdspres. Man er nødt til at kigge på både tonen og rammerne for arbejdet samtidigt, fortæller Stine Moesmand.

Det er uden betydning om handling er udtryk for ubetænksomhed eller et decideret ønske iom at krænke. Det er personens oplevelse af de krænkende handlinger, der er central.

- Det kan betyde, at jeg går på arbejde og gør som jeg altid har gjort, men pludselig er der måske en ny kollega, der bliver enormt ramt af det jeg gør. Så taler vi med ledere om, at der måske er nogen, der ikke er blevet reguleret over tid, fortæller Stine. Det kan være sårende bemærkninger, ikke invitere nogen med til frokost, eller at blive råbt af. Stine Moesmand fortalte også, hvordan man håndterer konkrete krænkelser. At man hører begge partner, eventuelle vidner og heraf får man den dokumenterede sandhed, som man handler ud fra.

- Det betyder ikke, at man ikke må sige fra og være kontant, fordi man håndterer en farlig situation. Det handler om måden det bliver gjort på. Er der tilføjet skældsord eller har vi en historik, der gør jeg, tror du vil mig det ondt, siger hun.

Morten Frihagen og Stine Moesmand diskuterede en film Velliv Foreningen har fået lavet, der viser et eksempel på jargonen i en skurvogn. De kom blandt andet omkring, hvilken betydning gruppesammensætning har, og hvordan man tiltrækker nye generationer også kvinder til håndværksbranchen.

Hvad kan man gøre

Herefter diskuterede repræsentanter fra fire arbejdspladser, hvad man kan gøre. Jacob Elkjær, restauratør restaurant Grøften, Carsten Bak Matthiesen ejer og bagermester i BAKs Bakery & Deli, Mette Morgen, HR- og kommunikationschef i Skel.dk og Kasper Wittendorff, direktør i KW Betonteknik. Jacob Elkjær fortalte om den organisationsudvikling, de har været igennem siden han kom til. Tonen er stadig kontakt, men nu er den fri for ukvemsord og for råben.