Nyhed 28.04.2023

Baba-cafeer, fisketure og samtalesaloner for forældre til børn i mistrivsel

Velliv Foreningens Uddelingsudvalg har netop behandlet 212 ansøgninger til Lokal trivsel, og uddelt i alt 4.681.289 kr. til mere end 100 ansøgere.
fisketur Holstebro.jpg

Velliv Foreningen uddeler 4.681.289 kr. til mere end 100 ansøgere gennem ansøgningssporet Lokal Trivsel, der henvender sig til foreninger og civilsamfundsinitiativer.

Blandt modtagerne er Fonden for Sociale Ansvar, der modtager 50.000 kr. til at afholde Baba-cafeer for etniske minoritetsfædre, der har svært ved farrollen, i udvalgte lokalområder med frivillige. Fædrene føler sig ofte misforstået og underkendt af det offentlige system, og har ofte manglende viden og forståelse for de velfærdsinstitutioner, der beskæftiger sig med børn. I Baba-cafeerne kan fædrene mødes med frivillige og andre fædre i samme situation, hvor de i et trygt rum kan tale om problematikker, som knytter sig til far-rollen.

VeteranCafe Køge modtager 50.000 kr. til at afhjælpe ensomhed blandt de 434 veteraner, der er i kommune. Målet er at skabe et fællesskab blandt ligesindede gennem fiske- og shelterture. Støtten skal også gå til at skabe et fællesskab for pårørende, hvor de kan tale med ligesindede om de dagligdagsproblemer, der kan opstå for en udfordret veteran.

Endelig har AskovFondens MIR Skoler modtaget 48.150 kr. til seks samtalesaloner for forældre til børn i massiv mistrivsel. Skolernes egne undersøgelser viser, at det at der er udfordringer omkring deres barn, har givet dem stressrelaterede symptomer som søvnforstyrrelser, hovedpine, mavepine og manglende overskud i hverdagen. Målet med salonerne er at give forældrene ny viden og indsigt i egen situation, sætte fokus på deres håb og drømme og de handlinger, der kan understøtte næste skridt i deres situation.

Søg Lokal trivsel

Der er åben for ansøgning til Lokal Trivsel igen. Næste ansøgningsfrist er 20. april. Deltag i webinar 20. juni og få svar på dine spørgsmål.

Se mere her.