Begrebsforklaring
Målemetode: Betyder den måde, der registreres data på.
Tilbagemelding: Betyder visning af indsamlet data til medarbejder eller ledelse.
Fagligt fokus: Betyder det faglige fokus som redskabet arbejder med som fx stress, mental velbefindende eller arbejdslyst.
Anonymitetsgrænse: Betyder grænsen for hvor mange medarbejdere, der skal deltage/svare før der kan vises data og gives tilbagemelding til ledelsen.
Egne spørgsmål: Betyder at der kan defineres egne spørgsmål, som sendes ud til medarbejderne.
Ekstern støtte til medarbejdere: Betyder en service som leverandøren tilbyder, sådan at medarbejdere kan få hjælp fra et beredskab fx bestående af psykologer.
Sprog: Betyder hvilke primære sprog redskabet fungerer med.
Forandringsfokus: Betyder det primære fokus redskabet har på henholdsvis individet (medarbejderen) og/eller organisationen (se diagram nedenfor).
Forandringsfokus: Individ eller organisation
De digitale værktøjer har forskellig fokus på forebyggelse. Nogle løsninger lægger vægt på den enkelte medarbejders muligheder for selv at forebygge mentale sundhedsproblemer, og andre vægter forebyggelse på det organisatoriske plan, dvs. i hele teamet, afdelingen eller virksomheden. Nedenstående figur viser, hvordan værktøjerne placerer sig i forhold til dette.
Indplaceringen er ikke gennemført ud fra eksakte kriterier. Se under figuren hvilke forhold, der har indgået i placeringen. Jo mere løsningen tilbyder i relation til kriterierne, jo højere scorer løsningen på den pågældende akse.