Nyhed 17.12.2020

Indsats er blevet relevant i minksituationen

D. 4. november 2020 meddelte regeringen, at Danmarks minkbesætninger skulle aflives af hensyn til folkesundheden i lyset af COVID-19-pandemien. Det har efterladt flere minkavlere i en dyb livskrise. Derfor er der nu behov for krisehjælp fra særlige socialkonsulenter, som kan trække på erfaringer, de fik gennem projektet Kriserådgivning for landmænd, som Velliv Foreningen bevilgede støtte til i 2018.
Projekt Velliv Foreningen har støttet er blevet relevant i minksagen.jpg

I 2018 fik SEGES Landbrug & Fødevarer bevilliget 250.000 kr. i støtte fra Velliv Foreningen til at oprette en landbrugsrådgivning for kriseramte landmænd. Landmænd, der f.eks. havde dårlig økonomi eller sociale problemer, kunne søge hjælp hos en af de tilknyttede socialkonsulenter i 2019. Projektet Krisehjælp til landmænd opstod i forbindelse med tørken i 2018, der satte mange landmænd i en presset situation, hvor de stod til at miste gård og hjem.

Nu står vi igen i en ny krisesituation med COVID-19-pandemien, der har taget levegrundlaget væk fra mange minkavlere. Det har sat socialrådgiver og psykoterapeut Bente Bendix i ekstra arbejde. Hun var en af de tilknyttede socialkonsulenter i landbrugsrådgivningen, og hun fungerer fortsat som socialkonsulent for kriseramte landmænd.

- Det vi gjorde dengang med landbrugsrådgivningsprojektet, har vi nærmest genoplivet igen. Dengang havde vi en hotline, hvor man kunne få fat i os hver formiddag. Nu kan man få fat i os hele tiden, så man kan nærmest sige, at hotlinen er udvidet. Derudover udgav vi en pjece med formidling til børn fra familier, som står i en kriseramt situation, som vi nu deler ud igen til minkavlerne. Desuden lavede vi en liste over steder, hvor man kan søge hjælp, som vi også gør brug af igen, fortæller Bente Bendix.

Minkavlere med forskellige problemstillinger

I lyset af de mange kriseramte minkavlere, får Bente Bendix mange opkald fra minkavlere, som står i en situation, hvor de har brug for krisehjælp efter at have mistet deres livsværk.

- Minkavlerne er i forskellige aldre og står derfor i forskellige livssituationer. De har forskellige problemstillinger, men fælles er, at de ikke kender fremtiden, de føler sig enormt usikre, og de ved ikke, hvad de skal gøre. Jeg hjælper dem til at forstå, at deres krisereaktion er normal, og de symptomer, de oplever, er helt almindelige. Det kan jeg trække på fra det tidligere projekt. Derudover hjælper jeg dem til at få et overblik over deres fremtidsmuligheder og hjælpe dem med at lave en plan, siger Bente Bendix.

De udfordringer og den usikkerhed, minkavlerne står overfor, kan b.la. føre til stress, depression, angst og ensomhed. Det er netop nogle af de områder, Velliv Foreningen arbejder for at forebygge.

Forebygge mentale sundhedsudfordringer

- Vi er virkelig glade for at høre, at der kan trækkes på erfaringerne fra det projekt, vi støttede i 2018. Det er meget aktuelt nu, hvor mange minkavlere står i en vanskelig krisesituation, hvor de er i højrisiko for at udvikle mentale sundhedsproblemer. Velliv Foreningen arbejder netop for at fremme den mentale sundhed i arbejdslivet og hjælpe den enkelte til at stå imod følger af ulykker, sygdom og livskriser, fortæller Lars Bo Pedersen, programchef i Velliv Foreningen.

Projektet Krisehjælp til landmænd fik støtte fra både Velliv Foreningen, Foreningen Østifterne og Foreningen PlanDanmark, og rådgivningen fandt sted i 2019. Projektet opstod på grund af den ekstreme tørke i 2018, hvor flere hundrede landmænd var i farezonen for at miste deres landbrug.

Du kan læse mere det afsluttede projekt og en evaluering af indsatsen her.