Webbureauet Morningtrain er Danmarks Sundeste Arbejdsplads 2020

Yoga, floorball og teambuildings-events - webbureauet i Odense tager initiativer, der både styrker det sociale fællesskab, og medarbejdernes fysiske og mentale velvære.

Morningtrain indendørs sport

Dansk Firmaidrætsforbund kårer hvert år, i samarbejde med Forsikring & Pension, Dansk Erhverv og Velliv Foreningen, Danmarks Sundeste Arbejdsplads - Initiativprisen. I år går titlen til webbureauet Morningtrain i Odense, der både prioritere den fysiske og den mentale sundhed. De vinder blandt andet, fordi virksomhedens ledelse har truffet et bevidst valg om, at sundhed og trivsel skal være en del af virksomhedens kultur.

Både mental og fysisk velvære

Hver måned er der teambuilding-events for alle 31 medarbejdere, og det er med til at styrke fællesskabet, samarbejdet på tværs af arbejdspladsen og sundheden gennem fysisk aktivitet. Derudover er der to ugentlige sportsaktiviteter for alle medarbejdere. Den ugentlige fælles kollegamotion styrker både det sociale fællesskab, skaber grundlag for venskaber og bidrager til medarbejdernes fysiske og mentale velvære.

Også under coronakrisen har de holdt fast i at dyrke sammenholdet. Her har medarbejderne nydt godt af ugentlig online yoga og træning, virtuel fredagsbar og online LAN-events.

"Vores månedlige teambuilding-events og ugentlige sportsaktiviteter har trivsel, sundhed og fællesskabet for øje, og som i så mange andre henseende er COVID-19 en uvelkommen gæst. Kunsten er at bibeholde koncepterne og dyrke fællesskabet med nye initiativer – dog blot hver for sig. Her har ugentlig online yoga & -træning, virtuel fredagsbar og LAN events været påskønnede erstatninger for at holde motivationen og trivslen oppe i en svær tid. Vi håber dog at kigge ind i et efterår, hvor vi kan trappe op for initiativer i samlet flok," fortæller direktør Peter Thomsen fra Morningtrain.

Vinderen fundet blandt fem regionsvindere

Alle arbejdspladser har kunnet indstille deres bedste sundhedsinitiativer i konkurrencen, og alle danskere har kunnet afgive tre stemmer. I sidste uge blev én vinder i hver region kåret. Vindere blev fundet blandt de fem regionsvindere. De øvrige regionsvindere er: Mustache (Hovedstaden), Børnehuset Viborgvej (Midtjylland), Ældrecenter Kristianslyst (Nordjylland) og Insatech (Sjælland). Et ekspertpanel har udpeget landsvinderen.

Alle indstillede sundhedsinitiativer kan ses her: sundestearbejdsplads.dk.