Nyhed 12.12.2022

2.341.904 kr. til veteraner, nybagte forældre og pårørende

Gaming, fodbold og skriveværksteder er nogle af de aktiviteter, der skal være afsæt for nye fællesskaber og være med til at styrke den mentale sundhed rundt om i landet de kommende måneder.
indsatsområde 1c.png

Velliv Foreningens uddelingsudvalg har netop bevilliget 2.341.904 kr. til 53 donationsmodtagere. Der har været ansøgere fra hele landet, og ideerne er mange.

Rødovre Gaming har modtaget 49.760 kr. til en indsats, der skal afhjælpe ensomhed og psykisk mistrivsel hos veteraner hos politi og militær, som har oplevet voldsomme hændelser og har brug for et fællesskab. Målgruppen kan lide af PTSD eller depressionssymptomer. Man ønsker at bruge computerspil som et samlingspunkt og redskab, til at få genskabt et socialt liv og positive tanker hos veteranerne.

Foreningen SALTO holder til i Hillerød og arbejder med nybagte forældre, og har søgt 50.000 kr. til en indsats, der skal afhjælpe ensomhed og isolation hos forældre på barsel, med særligt fokus på sårbare målgrupper. Indsatsen består af uformelle ugentlige møder mellem fædre og mødre på barsel og en jordemoder, som bl.a. vil sætte barselsrelevante snakke og aktiviteter i gang.

I Nyborg Kommunes ældresundhedsprofil angiver 10% af ældre over 65 år at føle sig uønsket alene og 8% at de sjældent eller aldrig har kontakt til deres familie. Nyborg Gymnastik og Idrætsforbund (fodboldafdelingen)har modtaget støtte til en indsats, der skal skabe bedre trivsel for ufrivilligt ensomme mænd i alderen 40+. Indsatsen består af en lang række aktiviteter, bl.a. ugentlig fodboldtræning, hvor der i ”tredje halvleg” hygges over en øl/sodavand/kaffe, frugt og kage. Derudover planlægges der fællesspisninger og aktiviteter udenfor den ugentlige fodboldtræning.

Pårørende til psykisk syge kan opleve store udfordringer i forholdet til deres syge pårørende og til diverse samarbejdspartnere. Der har vist sig at være stor lettelse forbundet med at skrive om sine oplevelser. Bedre Psykiatri Odense søger 42.900 kr. til at oprette tre skriveværksteder for pårørende til mennesker med psykisk sygdom. Hvert skriveværksted vil forløbe over 8 uger, hvor deltagerne mødes hver uge á to timer.

Søg støtte til LOKAL TRIVSEL

Næste ansøgningsfrist til ansøgningssporet LOKAL TRIVSEL er 6. januar. Se mere her.