Nyhed 19.04.2021

1,4 mio. kr. til lokale projekter for mental sundhed over hele landet

Velliv Foreningens nye uddelingsudvalg har besluttet at uddele 1,4 mio. kr. til 33 projekter i lokalsamfundet.
bil13.jpg

Velliv Foreningens nye uddelingsudvalg har haft deres første uddelingsmøde og besluttet at bevillige 1,4 mio. kr. til 33 projekter i lokalsamfundet, som skal styrke den mentale sundhed.

F.eks. modtager Foreningen Køretur med Guldet 45.000 kr. til en indsats for demensramte mænd i forskellige kommuner på Fyn. Her vil mændene deltage i et socialt arrangement og få sig en køretur i en åben og ’spændende’ bil. Aktiviteten skal give mændene motivationen til at komme ud og samtidigt give dem et fælles tredje.

Frelsens Hær på Nørrebro i København modtager 50.000 kr. fra Velliv Foreningen til at kunne fortsætte deres tilbud om en familiecafé for sårbare familier. Her mødes deltagere om at lave forskellige aktiviteter, som fælles madlavning og middage. Hvis deltagerne har brug for hjælp til f.eks. retshjælp, foredrag eller gældsrådgivning, så står frivillige mentorer klar til at guide dem.

Det sociale værested Kafe Kolind på Djursland modtager 49.500 kr. til at tilbyde et års forløb af danseundervisning for caféens brugere efterfulgt af et let måltid. Deltagerne er ensomme borgere med psykiske og sociale udfordringer, og de vil mødes til danseundervisningen hver anden uge. Aktiviteten skal danne rammerne om et netværk, hvor de også kan få støtte og vejledning til mestring af gøremål og udfordringer.

Uddelingsudvalget består af bestyrelsesmedlem i Velliv Foreningen, Ane Skytte Leth Hendriksen, der er forperson i udvalget, samt medlemmerne af Velliv Foreningens repræsentantskab, Irene Cristina Lauridsen, Jens-Peter Hansen, Jan Steffensen, Lotte Broder Jørgensen og Heine Callisen Brogaard.

Udvalget behandler alle de mindre lokale donationer, hvor ansøgere kan søge op til 50.000 kr. Derudover skal udvalget behandle ansøgninger til Danmarks Mentale Sundhedsdag sammen med en række eksterne eksperter. Danmarks Mentale Sundhedsdag finder sted hvert år i oktober, og Velliv Foreningen støtter virksomheder med op til 10.000 kr. til et arrangement, der sætter fokus på den mentale sundhed på arbejdspladsen.

Næste ansøgningsfrist for lokale donationer er den 17. august 2021. Den 1. juni 2021 åbnes der desuden for ansøgninger til Danmarks Mentale Sundhedsdag.