Velliv Foreningen støtter mental sundhed

Vi vil fremme mental sundhed i Danmark. Mentale sundhedsudfordringer som stress, depression, angst og søvnløshed er gennem de seneste 50 år blevet et stigende problem for os alle sammen, og konsekvenserne er enorme for både den enkelte, familien, arbejdspladsen og samfundet.

I Velliv Foreningen bidrager vi til at danskerne trives, har mentalt overskud og er i stand til at indgå i positive fællesskaber både på arbejdet og i privatlivet – hele livet. Det gør vi via almennyttige uddelinger, der kan styrke den mentale sundhed. Vi har særligt fokus på medarbejdere og ledere i små og mellemstore private virksomheder, viden og formidling samt lokale indsatser, der hurtigt kan gøre en forskel på arbejdspladser, foreninger og i lokalområder.

Mental sundhed for alle på arbejdspladsen

Et godt eksempel på vores støtte til små og mellemstore virksomheder er tiltaget ”Mental sundhed for alle” i Holstebro-virksomheden Creativ Company. Lederne i Creativ Company skal lære at fremme deres egen og medarbejdernes mentale sundhed. Derfor er de gået i gang med et mentaltræningsforløb, som er støttet af Velliv Foreningen.

Forskning i mindfulness til ældre erhvervsaktive

Mental sundhedstræning for ældre erhvervsaktive kan være vejen frem, hvis ældre skal blive længere på arbejdsmarkedet og bidrage på arbejdspladsen i en højere alder. Aarhus Universitet har fået støtte fra Velliv Foreningen til at forske i løsninger baseret på mindfulness.

Lokale workshop for sygemeldte stressramte

Flere og flere danskere bliver sygemeldt med stress og det kan have alvorlige konsekvenser for hele samfundet. En workshop for stress-sygemeldte i Sorø, hvor deltagerne undervises i forskellige teknikker, der skal hjælpe dem ud af deres stresssituation, er en god lokal indsats, der hjælper folk videre – og fik derfor støtte fra Velliv Foreningen.