Gode råd om ansøgninger

Vores gode råd om ansøgninger kan gøre det lettere at komme i gang med at søge om støtte til almennyttige projekter i Velliv Foreningen.

Læs grundigt og skriv præcist

Læs ansøgningsskabelonens felter nøje. Når vi f.eks. ber’ om en redegørelse for aktiviteterne i projektet og hvordan de opfylder målene, skal du lave en oversigt over aktiviteterne og beskrive, hvordan de hver for sig opfylder målene. Det er også vigtigt at du klart beskriver den metode og fremgangsmåde, projektet vil følge. Der er til sidst i ansøgningsskemaet mulighed for at tilføje og oploade det, du synes, du ikke er blevet bedt om at redegøre for eller det, du tidligere i ansøgningsskabelonens felter ikke har fået feltplads til.

Brug af Vellliv Foreningens skabeloner

Brug altid Velliv Foreningens formaterede skabeloner til at lave budgetter, kommunikationsplan, evalueringsplanlægning m.v. Skabelonerne kan hentes via links i ansøgningsformularerne ved de felter, hvor de skal uploades. Manglende brug af Velliv Foreningens skabeloner betyder at ansøgningen kan blive afvist, så du må lave hele ansøgningen om.

Når du søger om støtte til løn

Udfyld budgetskabelonen meget omhyggeligt, Alle lønudgifter skal specificeres på lønudgiftsarket med satser på timelønninger på alle deltagere.

Administration, lokaleudgifter og overhead

Forskningsprojekter kan søge om dækning af overhead med op til 5 % af det samlede ansøgte beløb. Søges der om overhead, kan der i forskningsprojekter kun i helt særlige tilfælde med udførlig redegørelse hvorfor bevilges penge til administrations- og lokaleomkostninger.

Formatér dine dokumenter, så vi kan læse dem

Når du uploader pdf’er af regneark og præsentationer m.v. skal du sørge for at formatere dokumenterne, så de kan ses på én side. Vi kan ikke læse ét regneark, der er splittet op i 14 sider. Manglende formatering betyder, at du kan blive bedt om at lave en ny ansøgning.

Tænk i forankring

Det er vigtigt for Velliv Foreningen, at du har planer for eller beskrevet ideer til hvordan resultaterne af dit projekt kan fastholdes og videreføres, når bevillingen er brugt.

Store ideer kan ofte bedst startes i det små

Velliv Foreningen vil hellere støtte konkrete og gennemtænkte mindre forprojekter og delaktiviteter, der senere kan videreudvikles eller opskaleres, end store projekter med usikkerhed omkring, hvad der f.eks. kommer til at ske i ”år 3 og 4”.

Indhent supplerende finansiering

Vi støtter ofte gode projekter med et mindre beløb end ansøgt, og håber, at ansøger selv eller andre kan spæde til. Brug derfor – allerede før du sender en ansøgning til Velliv Foreningen – tid på at søge alternativ finansiering. Velliv Foreningens midler er begrænsede, men sammen med en ansøgers eventuelle selvfinansiering og andre eksterne kilder til støtte, kan selv større projekter blive virkeliggjort.

Arbejdspladsprojekter

Søger du om penge til indsatser på arbejdspladser, skal du have og uploade bindende tilsagn – eller letters of intent – fra ledelsen på konkrete virksomheder, der ønsker at indgå i projektet. Ellers støtter Velliv Foreningen ikke. Jo bedre forankret dit projekt er i en eller flere virksomheder, lokale netværk, branchenetværk, interesseorganisationer m.v. jo bedre vil projektet opfylde Velliv Foreningens ambitioner. Projekter med enkeltvirksomheder vil stå stærkere ved at samtænke det med andre virksomheder, lokale netværk, brancheorganisationer m.v. Her vil det også være en stor fordel, hvis det er en del af projektet, at indhøstede erfaringer og viden bliver delt med andre virksomheder, i brancheforeninger og -netværk m.v.

Honorarstørrelser

Velliv Foreningen bevilger ikke penge til projekter, der indebærer time- og honorarsatser, der overstiger 800,- kr./time alt inkl. (også evt. moms)

Supplerende oplysninger og bilag efter ansøgningsfrist

Vi modtager kun i helt specielle tilfælde og efter aftale supplerende materialer til brug ifm. ansøgningsbehandlingen, når de sendes efter ansøgningsfristen.