Sundhedsfremmende gruppetilbud for voksne med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen

CSM Syd i Odense vil tilbyde nye grupper for voksne med senfølger af seksuelt misbrug. Ved at møde andre med samme baggrund kan deltagerne få afhjulpet deres ensomhed og formindske skamfølelser og et tabu, der ikke må tales om. På længere sigt kan gruppernes effekt være med til at introducere eller fastholde deltagerne på arbejdsmarkedet. Velliv Foreningen, der har til formål at fremme mental sundhed, støtter tiltaget med 50.000 kr.

voksnemedseksuellesenfølger.jpg

CSM Syd (Center for Seksuelt Misbrugte i Syddanmark)

2019 - 2019

Syddanmark

2018

Voksne, der er blevet seksuelt misbrugt som børn, kan have vedvarende følger af overgrebene. De kan have en dårlig mental sundhed og en hverdag, hvor de lever med at have været ofre for en tabuiseret forbrydelse. Det kan betyde, at de føler sig ”forkerte” og isolerede og kan have svært ved at få eller passe et arbejde. De kan være ramt af Post Traumatisk Stress Syndrom (PTSD), angst, depression, stress og selvmordstanker. De kan have svært ved at forstå egne og andres personlige grænser og have det svært med relationer og tillid til andre mennesker.

CSM Syd (Center for Seksuelt Misbrugte i Syddanmark) tilbyder rådgivningsforløb, hvor voksne med senfølger af overgreb mødes og åbner op omkring deres problemer. Gruppemøderne kan mindske følelsen af isolation og tabuiserede oplevelser, og hjælpe deltagerne videre i livet og på længere sigt gøre dem i stand til at få en uddannelse, komme på arbejdsmarkedet og fastholde deres job.

”På grund af problematikkerne omkring senfølger for voksne, der er blevet misbrugt som børn, er der brug for særligt tilrettelagte og støttede gruppeforløb og sociale arrangementer, der tager hensyn til deres særlige udfordringer og sårbarhed,” fortæller Susanne Sølvbjerg, der er leder af CSM Syd i Odense.

Velliv Foreningen støtter med 50.000 kr. Støtten er en del af de første almennyttige uddelinger, som Velliv Foreningen har tildelt efter, at det i foråret blev muligt at søge støtte til projekter, der fremmer mental sundhed særligt i arbejdslivet.

Læs mere om CSM Syd

Problem

Voksne, der er blevet seksuelt misbrugt som børn, kan have vedvarende følger af overgrebene. De kan have en dårlig mental sundhed og en hverdag, hvor de lever med at have været ofre for en tabuiseret forbrydelse. Det kan betyde, at de føler sig ”forkerte” og isolerede og kan have svært ved at få eller passe et arbejde. De kan være ramt af forskellige diagnoser som Post Traumatisk Stress Syndrom (PTSD), angst, depression, stress og selvmordstanker. Dette projekt vil gennem rådgivningsforløb, gruppemøder og sociale arrangementer afhjælpe deltagernes ensomhed, formindske skamfølelser og et tabu, der ikke må tales om.

Målgruppe

Målgruppen for projektet er voksne der har oplevet seksuelle overgreb som børn. Det er en relativt bred målgruppe i forhold til alder og typer af diagnoser, og de individuelle behov er derfor forskellige. Aldersspændet er fra 19 år til 70 år.