Selvhjælpsgrupper for pårørende til psykisk og fysisk syge

Selvhjælp Herning vil etablere pårørendegrupper i Herning Kommune. Indsatsen mindsker risikoen for, at den pårørende selv bliver syg, samtidig med at risikoen for tilbagefald hos de psykisk syge reduceres markant. Velliv Foreningen støtter indsatsen med 50.000 kr.

19-0466 - Selvhjælpsgrupper for pårørende til psykisk og fysisk syge (Selvhjælp Herning) 2.jpg

Selvhjælp Herning

2019 - 2020

Midtjylland

2019

Selvhjælp Herning er en frivillig forening, der tilbyder selvhjælpsgrupper for personer, der af forskellige årsager har det svært. Foreningen vil udvide tilbuddet med en indsats, der skal komme pårørende til psykisk syge og fysisk syge til gode.

Indsats for pårørende i en svær livssituation

Det kan være udfordrende for den mentale sundhed at være pårørende til psykisk og fysisk sygdom. Pårørende er derfor i øget risiko for selv at udvikle angst eller depression, hvorfor det er relevant med en indsats målrettet pårørende. I den frivillige forening Selvhjælp Herning afvikles der selvhjælpsgrupper for personer, der har det svært med temaer som sorg, skilsmisse, alvorlig sygdom og ADHD. Grupperne er for både voksne, børn og unge. Med denne indsats vil foreningen udvide selvhjælpsgrupperne med en etablering af to-tre pårørendegrupper med otte deltagere i hver. Projektet er målrettet pårørende til psykisk og fysisk syge i Herning Kommune, der befinder sig i en svær og usikker livssituation. Derudover vil de uddanne fire nye frivillige og annoncere tilbuddet, så de personer, der har mest brug for det, ser tilbuddet.

En indsats, to formål

Pårørendegrupper har tidligere været afprøvet med gode resultater til følge. Erfaringer fra lignende projekter viser, at både pårørende og de psykisk syge har gavn af indsatser, der er målrettet den pårørende. Ved at støtte den pårørende (eksempelvis gennem pårørendegrupper) mindskes risikoen for, at den pårørende selv bliver syg. Den psykisk syges risiko for tilbagefald reduceres ligeledes markant. Projektet har derfor to formål: (1) At mindske risikoen for at de pårørende til psykisk syge selv udvikler angst, depression eller lignende og (2) at give den psykisk syge bedre vilkår for at blive rask, da undersøgelser viser, at inddragelse af pårørende bidrager til dette. Velliv Foreningen støtter indsatsen og overrækker 50.000 kr. til projektet.