Herreværelset - on tour. Netværk og fællesskaber mellem mænd

Ældresagen Hobro modtager 50.000 kr. fra Velliv Foreningen til en indsats, der skal skabe netværk for mænd i alderen 60+ via forskellige aktivitetstilbud.

Herreværelset on tour modtager støtte fra velliv foreningen.jpg

Ældre Sagen Hobro

2020 - 2022

Nordjylland

2020

Indsatsen vil bl.a. bestå af naturoplevelser og motion, da disse aktiviteter giver velvære og samtidig kan tiltrække målgruppen af mandlige seniorer.

Ensomhed blandt mænd

Mange mænd er historisk og kulturelt opdraget til at holde deres psykiske og fysiske problemer tæt til kroppen. Derfor lever mange mænd med ensomhed og psykisk mistrivsel uden at tage hånd om det.

Socialt samvær og nære relationer kan bidrage til, at mændene kan føle sig mindre ensomme. Ældresagen Hobro vil derfor lave et projekt, der kan tiltrække en gruppe seniormænd på 60+, der har svært ved at gøre brug af de allerede eksisterende sociale tilbud.

Der er fokus på mænd, der er i overgangen fra arbejdsmarkedet til pension, hvor mange er i øget risiko for ensomhed, da de mister en stor del af deres netværk.

Kultur og natur

'Herreværelset - on tour' skal være et samlested for mænd, hvor man mødes om at lave en aktivitet inden for sin interesse. På den måde vil aktiviteterne være det, der tiltrækker mændene. De går ind i fællesskabet for at samles om aktiviteterne og opnår et netværk, som kan mindske ensomheden for dem.

Eksempler på aktiviteterne er vinter- og sommer badning, kano og kajak, mad over bål og naturvandring – derudover vil der også være foredrag og kulturoplevelser. Mødeomfanget er ca. to gange om måneden, og projektet skal forløbe over 2 år.

Formålet med indsatsen er dermed at give ældre mænd i Hobro et fællesskab, som de kan være en del i, når de forlader arbejdsmarkedet. Derfor støtter Velliv Foreningen indsatsen med 50.000 kr.